torsdag 8 november 2012

Tag: This or that

Det har cirkulerat en tag bland bokbloggarna ett bra tag och till slut kom den även till mig, genom Lotten.

01. Ljudbok eller bok i handen?
Ingen som helst tvekan: Bok i handen. Jag har provat en (1!) ljudbok och jag lyckades inte behålla fokus någon längre stund.

02. Pocket eller inbunden?
Svår fråga... när jag önskar mig presenter så önskar jag mig alltid inbundna för att de är finare och håller bättre, men är dyrare och tar mer plats i hyllan. När jag köper själv blir det oftast pocket för att man får så många fler och det får också plats fler i hyllan.

03. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Påhittat. I 99 fall av 100.

04. Harry Potter eller Twilight?
Vad är Twilight? Nej, jag bara skojar. Harry Potter väljer jag i alla lägen.

05. Fantasyvärld eller vår värld?
Åh, jobbig fråga, men jag föredrar nog vår värld. Men fantasy går an :)

06. Kindle, iPad eller annat?
Jag har en läsplatta som jag faktiskt är väldigt glad i, men babysteps, babysteps. Pappersböcker slåt fortfarande allt.

07. Låna eller köpa böcker?
Jag har ett alldeles otroligt stort ha-begär när det kommer till böcker, så köpa. Men jag har lånat några böcker på biblioteket i år...

08. Bokhandlar eller online?
Online. Jag är så snål att jag inte kan förstå varför jag ska betala dubbelt så mycket för samma bok. Men hamnar jag i en bokhandel så får man nästan släpa ut mig med våld.

09. Fristående bok eller trilogi?
Nej, det här kan jag inte svara på ju... men okej, jag svarar trilogi då.

10. Tjock bok eller kort bok?
Definiera tjock respektive kort. Jag föredrar böcker på 300-400 sidor, enligt min åsikt korta böcker.

11. Romans eller action?
Action. Alltid.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Mysa under filt. Naturligtvis. Men jag kan gärna ligga under ett parasoll också.

13. Varm choklad eller latte?
Latte. Jag hade mer mjölk än kaffe i mitt kaffe redan innan det kallades för latte.

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Är detta verkligen ett motsatsförhållande? Jag läser recensioner, sedan läser jag boken, därefter bildar jag mig en egen uppfattning. Men om jag måste välja så läser jag hellre boken än recensioner.

Ja, då får väl jag försöka tagga vidare då och mitt val faller på boktok73 och Lingonhjärta.

4 kommentarer:

  1. Hehe, såg viss likhet där på en del frågor. Kul att du svarade. Även jag hade mer (varm!) mjölk i kaffet än kaffe långt innan latten gjorde sitt intåg. Men jag skummade den inte...
    Möjligen skiljer sig våra definitioner av en kort bok... Men det blir mer känslan måste jag säga. Vissa böcker känns oändliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar säga att jag har kaffe i min mjölk :)

      Det är svårt det där med om en bok är tjock eller kort och precis som du säger så beror det mycket på känslan. En tegelsten kan kännas kort om den är bra :)

      Radera
  2. Hurra vad roligt! Vi ar valdigt lika ;) Svarar sa fort jag har en lucka. Tack for taggen :D

    Lingonhjarta

    SvaraRadera