måndag 26 november 2012

Tematrio - Boken/Filmen

Veckans Tematrio från Lyran handlar om böcker som blir film. Berätta om tre filmer som lever upp till boken - eller inte!

Det här var faktiskt ganska svårt, de flesta filmade böcker som jag både läst och sett är ganska gamla. Numer verkar jag strunta i att läsa boken om jag sett filmen och vice versa.

1. Stekta gröna tomater av Fannie Flagg. Jag såg faktiskt filmen först och fullkomligt älskade den. När jag upptäckte att det också var en bok så blev det ju till att läsa den. Lite överraskad blev jag över att hela vänskapsgrejen var helt annorlunda i boken, men läs den, se den!

2. En liftares guide till galaxen av Douglas Adams är ett exempel på en film man inte bör se om man gillade boken. Filmen är så usel så jag finner inga ord. Naturligtvis är det ju svårt att filma en sådan bok, men det borde gå att göra bättre än detta. Och nu är det filmatiseringen från 2005 som jag menar.

3. Vilken film som helst om Harry Potter funkar att titta på. Jag måste säga att jag varit jättenöjd med filmatiseringarna, trots att det saknats en del här och där, men det är ju tjocka böcker. Det är inte lätt att klämma in 1000 sidor på två timmar. Se dem. Läs dem. Allihop.

22 kommentarer:

  1. Jag gillar också filmerna om Harry Potter. Kan väl tycka att vissa av dem avviker lite mycket men som du säger 1000 sidor på två timmar är ju inte så lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är nog tvungna att trycka ihop det ganska rejält, men jag tycker andan är rätt :)

      Radera
  2. Gillade verkligen filmen Stekta gröna tomater men har inte läst boken.
    HP-filmerna är underhållande, fast jag tyckte några av dem inte var så jättebra. Maken såg dem utan att ha läst böckerna, och han var inte precis begeistrad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att Stekta gröna tomater är ett exempel på en film som är bättre än boken :)

      Radera
  3. Jag trodde fler skulle ha valt Harry Potter, jag har själv inte läst böckerna ÄN så kunde inte ta det alternativet men tänkte på dem iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så att "riktiga" Potter-fans inte gillar filmerna så mycket.

      Radera
  4. Harry Potter har jag bara sett på film. Borde verkligen läsa böckerna också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är verkligen fullständigt underbara :)

      Radera
  5. Stekta gröna tomater har det aldrig blivit av att jag läst, men sett den har jag ju! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är inte helt lika, men jag tror faktiskt att jag föredrar filmen :)

      Radera
  6. Jag är skyldig till att inte gilla Harry Potter-filmerna sådär mycket. Främst på att jag hakar upp mig på smådetaljer, som att dödsätarna tycks ha förvandlats till flygande dementorer och att folk springer runt i mugglarkläder jämt. Men Alan Rickman är perfekt i sin roll och Helena Bonham Carter är helt fantastisk som Bellatrix :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Castingen har de verkligen lyckats med, tycker jag, med alla roller :)

      Radera
    2. Jag håller med på många punkter, men castingen har de verkligen lyckats med. Alan Rickman är helt enkelt Snape personifierad. Och kostymerna, alla de där knapparna som Snape har på sin rock! Tillsammans med de där tajta ärmarna! *fnissar lite*

      Radera
    3. Den/de som gjorde castingen borde ha något slags Oscar eller något :)

      Radera
  7. Jag tyckte verkligen om Liftarens guide till galaxen, boken alltså. Min favorit är Marvin, den härligt deppiga roboten, och jag blev så ledsen när jag såg hur han såg ut i filmen :( Det var inte alls rätt tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, boken var en omtumlande upplevelse och jag älskade den. Filmen var så hemsk att jag faktiskt inte alls kommer ihåg den längre.

      Radera
  8. Jag gillar Harry Potter-filmerna men har inte läst någon av böckerna. Och jag är nog den enda sci-fi-älskaren i multiversum som inte läst Liftarens guide till galaxen. Eller sett filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, bara du lovar att inte se filmen Liftarens guide till galaxen, åtminstone inte innan du läst boken, så är jag nöjd :)

      Radera
  9. Harry Potter-filmerna gillade jag också. Nästan lika mycket som böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, både böcker och filmer är riktigt bra, fast på olika sätt :)

      Radera
  10. Jag ser på Potter-filmerna som fristående tolkningar av böckerna. Jag älskar böckerna och jag tycker att filmerna är makalösa! Jag ser fram emot att se hur JK Rowlings författarskap utvecklas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar verkligen avsky när filmerna inte följer böckerna ordentligt, men när det gäller Harry Potter så spelar ingenting någon roll. Det är helt enkelt bara fantastiskt :)

      Radera