fredag 16 november 2012

Bokbloggsjerka 16 – 19 november

Fredag igen och då är det så klart dags för helgtraditionen bokbloggsjerka och den här är riktigt svår.

Veckan uppgift är: Nämn en titel som du "går igång på", på ett antingen positivt eller negativt sätt.

Jag brukar inte bedöma en bok efter vare sig titel eller omslag, i mina ögon känns det... inte rättvist mot boken och jag vill inte ha några förutfattade meningar innan jag (inte) läser. Därför blir det inga titlar som jag går igång på negativt.

En titel som jag tycker om riktigt mycket är en gammal favorit, som heter Gå sakta kom tillbaka fort (David Niven). På den tiden när jag läste boken, någon gång på 80-talet, så tror jag inte ens jag reflekterade över titeln, men nu fattar jag och jag gillar den.

Nu ska jag jerka runt och kolla vad jag kan ha glömt för titlar...

40 kommentarer:

  1. Det var en fin titel. Tyvärr är jag nog så ytlig att jag lockas av titlar mer än vad jag vill erkänna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, ytlig behöver man ju inte vara för det. Många titlar kan jag ju säga direkt att jag inte vill läsa, till exempel om de innehåller orden shopaholic eller mode. Det beror ju mer på att jag inte har något intresse av de två företeelserna. Annars försöker jag nog att inte döma på förhand :)

      Radera
  2. Det var en väldigt fin titel. Vanligtvis gillar jag korta titlar, t.ex. Fraktur av Karin Slaughter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin Alvtegen är en mästare på korta titlar (Svek, Skam, Skuld...) och du har helt rätt. kort är bra :)

      Radera
  3. Den boken har jag inte själv läst, men minns den från bokhyllan i föräldrahemmet, just för att titeln har satt sig i mitt minne. Det känns som att det är en blå bok (??) och den bör ha kommit från Bra Böckers Bokklubb eftersom nästan alla böckerna i mammas bokhylla kom därifrån. Jag tror att hon fortfarande har den kvar - borde jag låna och läsa den, tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är blå, i alla fall den upplaga jag själv läste :) Den kan nog ha kommit från en bokklubb, jag äger den inte själv, tyvärr, utan lånade den av en kompis. Vad jag minns så tyckte jag jättemycket om den, men mitt omdöme kan vara lite färgat av att jag älskade David Niven som skådis ;)

      Radera
    2. Aha, en skådis...hade jag faktiskt ingen aning om, är urusel på såna. Jag kände bara igen namnet just från den där boken. Trodde jag iallafall, jag kanske har hört det som skådis-namn också?

      Radera
    3. Han dog redan 1983 så man får vara ganska gammal för att minnas honom som skådis, eller vara intresserad av gamla filmer. Han har varit med i mängder, bland annat filmatiseringar av både Agatha Christie, Alistair MacLean och Emily Brontë :)

      Radera
  4. Man brukar faktiskt inse vad man missat när man läst andras inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ju det som är så kul :)

      Radera
  5. Just Alvtegens böcker börjar ju på S också, och orden är mörka och olycksbådande...det är snyggt och effektfullt håller jag med om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar, oftast, när man kan se att vissa böcker hör ihop och just Alvtegen har gjort ett bra jobb, tycker jag :)

      Radera
  6. Jag lockas verkligen av både titlar och omslag! Fast ibland tar jag en bok som inte ser så rolig ut, bara för att försöka motbevisa mig själv eller något sådant ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En titel kan nog få mig att plocka upp en bok för att titta på den, men jag kan nog inte komma på en enda som jag köpt/läst för titelns skull ;)

      Radera
  7. Jag valde heller inga titlar som jag går igång negativt på (främst för att jag inte kom på några).

    Det var en fin titel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det titlar som jag inte tycker om, det har jag ju sett nu under jerkan, men jag vill hellre fokusera på det positiva :)

      Radera
  8. Det var en väldigt intressant titel! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom helt korrekt översatt och det på 80-talet när jag tyckte det gjordes många underliga översättningar :)

      Radera
  9. Det var en fin titel. Jag lockas nog en del av en utmanande titel även om jag bara en enda gång köpt en bok pga titeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar verkligen jag hade begripit titeln när jag läste den, det enda jag kommer ihåg var att jag tyckte titeln var underlig :)

      Radera
  10. En välkänd gammal titel som faktiskt är jättefin!

    SvaraRadera
  11. Jag kommer också ihåg Nivens fina titel från mitt föräldrahem! Har inte läst den, men gillar Niven så det kanske jag borde göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag kommer ihåg så tyckte jag boken var bra, men det var ju så där en 30 år sedan :)

      Radera
  12. Du har helt rätt, men är vi så subjektiva egentligen? Jag är nog inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, somliga titlar går ju bort direkt, om de till exempel innehåller vissa ord, men det beror ju på att jag inte är intresserad av de företeelserna, som till exempel mode och shopaholic. Och andra titlar kan få mig att titta lite extra och det är ju för att jag gillar vissa genrer (ord som pandemonium passar ju för dystopier som jag gillar). Så visst spelar titeln roll :)

      Radera
  13. Svar
    1. Ja, vem som än hittade på den gjorde ett bra jobb!

      Radera
  14. Verkligen en fin titel. Den tilltalar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den säger så mycket, trots att den är relativt kort :)

      Radera
  15. En intressant titel kan få mig att vilja veta mer om en bok, men i slutändan är det inte titeln som avgör om boken ska läsas eller ej. Kan inte heller minnas att jag låtit bli att läsa en bok pga. en "dålig" titel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är så där jag menar. En titel kan få mig att bli intresserad, men den kan aldrig bestämma om jag vill läsa boken eller ej :)

      Radera
  16. Håller med om att den är fin. Den sätter verkligen igång tankarna på en gång så att man vill läsa och veta mer. Vem ska gå? Vart och varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju mer jag tänker på det desto mer vill jag läsa om den här boken :)

      Radera
  17. Fin titel. Håller med om att försöka att inte ha förutfattade meningar, men det är svårt! Vissa omslag/titlar gör ju att blicken dras dit, och då får de ett försprång - medvetet eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog egentligen mer förutfattade meningar om författaren än om omslaget/titeln, men visst är det så att blicken dras till vissa böcker :)

      Radera