fredag 23 november 2012

Bokbloggsjerka 23 – 26 november

Helg igen och då är det ju dags för Annikas bokbloggsjerka och den här fuskar jag lite med och återanvänder ett tidigare inlägg...

Veckan uppgift är: Lista 10 författare som du håller som favoriter just nu. Naturligtvis gör det ingenting om du även nämner den bok du värdesätter högst av var och en.

Det känns inte helt rättvist att bara lista tio, det finns ju så många. De flesta här är dessutom favoriter jag haft i många herrans år (en del kanske mest på gamla meriter) och det verkar svårt att slå sig in på den här listan. Det räcker ju liksom inte med en bra bok, minst två får det ju vara i alla fall. Men, jag kan se att jag har olästa författare i hyllan med potentialen att lyckas med det konststycket och även några som jag bara läst en bok av (Tom Rob Smith, Stephen Booth, John Ajvide Lindqvist, Jonas Gardell, Andreas Roman för att bara nämna några).

1. Stephen King och hans bästa bok får jag nog säga att Pestens tid är.

2. Dean Koontz har ju tappat lite de senaste åren och hans bästa bok, Väktare, ligger långt tillbaka i tiden. Jag vågar inte läsa om den, kanske är den inte lika bra längre.

3. Jo Nesbø är en hyfsat ny favorit och hans serie om Harry Hole har underhållit mig många timmar.

4. Åsa Larsson skriver deckare där jag aldrig funderar på vem den skyldige är. På något sätt kommer det i skymundan. Jag ser med spänning fram emot den sista delen om Rebecka Martinsson och ännu mer spänd är jag över vad hon ska skriva sedan.

5. Arne Dahl har ett språk som passar mig som handen i handsken och hans serie om A-gruppen är något av det bästa jag läst.

6. Karin Fossums böcker om polisen Konrad Sejer är riktigt bra och de brukar fokusera lika mycket på brottslingen som på lösningen.

7. Karin Alfredsson skriver böcker som kallas för spänningsromaner och det är egentligen lite synd för de är så mycket mer. Serien om läkaren Ellen Elg handlar om kvinnors livssituation runt om i världen.

8. Amanda Hellberg är nog den nyaste favoriten på listan och äntligen har jag hittat bra skräck i hennes serie om Maja Grå.

9. John Grisham får nog ses som självklar på den här listan. Igen. Han höll på att ramla ut, men efter att ha läst Bekännelsen så insåg jag att den sämre boken jag råkade läsa måste ha varit ett olycksfall i arbetet.

10. Dennis Lehane hör också till mina självklara favoriter, bland annat med serien om privatdeckarna Kenzie och Gennaro, men hans allra bästa bok måste ju vara Patient 67.

48 kommentarer:

  1. Jag borde nog uppenbarligen läsa Åsa Larsson och Amanda Hellberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du gillar väl lite otäcka historier? Då borde du läsa Amanda Hellberg i alla fall.

      Radera
  2. Jag gillar också Amanda Hellberg, men hon var inte med på min lista. Jag har tyvärr inte läst om Maja Grå dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Döden på en blek häst (andra delen om Maja Grå) är en fullkomligt underbar gammaldags skräck, med college-miljö och allt :)

      Radera
  3. Håller verkligen med om John Grisham och Bekännelsen, den kommer hamna på min lista också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände mig alldeles uppgiven när jag läste Bekännelsen. Och arg, frustrerad, förbannad, besviken...

      Radera
  4. Amanda Hellberg var med på min lista också (och vad glad jag är att jag kom ihåg att ta med henne innan jag läste din, har redan sett flera jag missat...)
    Åsa Larsson är också en ny favorit för mig, men har bara hunnit läsa Solstorm än. Ser fram mot resten av Rebecka Martinsson-böckerna.
    Jo Nesbø är min sambos favoritförfattare och han undrar ganska ofta varför jag ännu inte fått tummarna loss och läst honom. Jag ska, jag ska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Nesbøs böcker om Harry Hole är verkligen bra, men det tog mig två eller tre böcker innan jag började tycka om den väldigt osympatiske Harry :)

      Radera
  5. Nu kände jag mig lite stolt ändå. Jag som trodde att jag var helt borta när det gällde spänningslitteratur men både Grisham och Lehane gillar jag också.

    Jag har även tidigare haft en lång King-Koontz-period. Besatthet kanske den perioden kan beskrivas som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grisham och Lehane är väl två klassiska spänningsförfattare så det räcker ju att känna till dem :)

      Det där med King-Koontz-besatthet känns bekant, personligen har jag aldrig tagit mig ur det, åtminstone inte King-besattheten.

      Radera
  6. Åsa Larsson ja, jag har ju gillat alla böcker jag läst av henne hittills men henne glömde jag på min lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mäh, inte kan man glömma Åsa Larsson ;)

      Radera
  7. Jo Nesbö är en favorit hos mig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog snart ta och läsa den senaste om Harry Hole. Den har på något sätt "försvunnit" i bokhyllan.

      Radera
  8. Har läst ett par av Fossums böcker, men skulle absolut kunna tänka mig att läsa fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte minns fel så slutade senaste boken med en liten cliffhanger, så nästa bok får minsann snart komma.

      Radera
  9. Hos dig fanns flera författare som jag läst och tycker skriver bra. Är faktiskt bara Amanda Hellberg som jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera Amanda Hellberg om du vill läsa klassisk skräck :)

      Radera
  10. Du har läst alla dem som jag har på min att-läsa-lista. Det är bara Jo Nesbö jag har läst från din lista...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Nesbø är minsann inte så bara :)

      Radera
  11. Vilken stabil topp 10. Notering 7 & 8 var nya för mig men annars har jag hunnit med de andra, och jag tycker definitivt att du ska försöka hinna med någon mer Ajvide.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan Människohamn i hyllan och jag hoppas jag snart ska få den läst.

      Radera
  12. Stephen King och Lehane gillar jag också. Dean Koontz fastnade jag aldrig för, vet inte varför faktiskt. Jag tog inte heller med några som jag bara läst en bok av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koontz har skrivit en del... mindre bra böcker så det är viktigt att man väljer rätt :)

      Radera
  13. Stephen King verkar vara på första plats hos många :)

    SvaraRadera
  14. Jag har fortfarande läsningen av Pestens tid framför mig, ser fram emot det! Patient 67 är en annan bok som jag gärna tar mig an någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du två riktigt bra böcker framför dig.

      Radera
  15. Karin Alfredsson gillar jag också! Men hon fick inte palts på min lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blir ganska trångt på en topp tio :)

      Radera
  16. Faktiskt bara ett överlapp! Men naturligtvis så kände jag igen alla författarna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Måste kolla vilka du har med, kanske kan man få några tips :)

      Radera
  17. Inte läst så många av dina. Dennis Lehane har jag dock läst, men gillar inget vidare. Patient 67 var visserligen jäkligt spännande, men lite för otäck för mig... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så där kan det ju vara också. För mig gäller snarare ju otäckare desto bättre :)

      Radera
  18. Både Åsa Larsson och Jo Nesbö skulle vara med på en deckarlista hos mig, Sen skulle Kristina Olsson plats också, har du läst henne? Hon är vass!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst de två första av Kristina Ohlsson och de är verkligen bra. Förmodligen kommer hon att ta sig in på favoritlistan snart :)

      Radera
  19. Jag har inte vågat mig på Amanda Hellberg än, för hon kanske är för läskig för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är faktiskt läskig. Precis som jag gillar :)

      Radera
  20. Jo Nesbo och Arne Dahl måste jag ta och läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket bättre deckare än så blir det inte :)

      Radera
  21. Jag vill hitta tillbaka till Stephen King. Tror jag får ta och läsa om några gamla favoriter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag aldrig gav upp honom, det var tungt ett par böcker, men jag är ju envis ;)

      Radera
  22. Man kanske borde börja läsa några deckare i alla sall. Det finns mycket att välja på här.

    SvaraRadera
  23. Cool bokblogg du har =)Läser du bara deckare eller gillar du andra genré också? Själv föredrar jag dystopier och dark romance =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jodå, jag läser annat än deckare, även om det kanske inte ser så ut :) Det har blivit många sådana den senaste tiden. Dystopier gillar jag, men romance har jag aldrig provat. Tror jag.

      Radera