söndag 18 november 2012

En smakebit på søndag: Svarta hunden


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Just nu läser jag Svarta hunden av Stephen Booth, första delen i serien om poliserna Ben Cooper och Diane Fry på den brittiska landsbygden. Jag har bara några sidor kvar och det är vansinnigt spännande.

Smakebiten är från sida 303, där tre gamla gubbar, med en historia som sträcker sig långt tillbaka över krig och annat elände, står och diskuterar hur man bäst tar livet av sig om smärtan blir för svår.

"Man kunde göra det i bilen", sa Wilford. "Det gör de ofta häromkring. Folk från Sheffield och så. De kör ut nånstans bland åsarna där ingen ser dem, och så tar de livet av sig med avgaserna."
     "Det har du rätt i, Wilford. Det gör de. Jävla sätt. Komma här och skräpa ner."
     "Jag har inte haft bil på många år", sa Sam. "Så det där är inte att tänka på."
     Han hävde sig upp på fötter, lutade sig plågat på käppen medan Harry stödde den andra armbågen. Sam hade inte många meter kvar hem till sig, men det kunde lika gärna kunnat vara flera mil.
     "Men jag har bil" sa Wilford.

33 kommentarer:

  1. Tusen takk for en spennende smakebit. Dette virket som en veldig interresant bok som jeg godt kunne tenke meg å lese.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en brittisk krim och som vanligt är den späckad med härliga miljöer, underliga karaktärer och en hopplös mordgåta :)

      Radera
  2. Åh, den følelsen av spenning når det bare er noen få sider igjen! Du blir sikkert ferdig med boken i dag, så kos deg videre med lesingen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade bara runt 20 sidor kvar så den är utläst nu :) Och jag hade ingen som helst aning om hur den skulle sluta förrän det var slut. Underbart!

      Radera
  3. Høres utrolig uhyggelig ut! Ha en herlig søndag, med eller uten bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev med bok :) Ha en härlig söndag du också!

      Radera
  4. Tusen takk for gratulasjonen :) Dette var jammen en spennende smakebit! Kanskje noe for meg? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är den första bok jag läst av den här författaren, men jag kan säga direkt att det kommer att bli fler. Det här var riktigt bra :)

      Radera
  5. Vad kul att höra om en ny brittisk deckarförfattare. Jag ska lägga namnet på minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det allra bästa är att det redan finns elva böcker till utgivna :)

      Radera
  6. Svar
    1. Jag ska försöka hitta andra delen nu, så får vi hoppas att denna inta bara var en tillfällighet :)

      Radera
  7. Alltid bra når spenningsromaner klarer å holde på spenningen til siste side. Du får kose deg ekstra med de siste sidene. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slutet var väl inte helt oväntat, men jag kunde inte lista ut vem och varför :)

      Radera
  8. Jag har de tre första i hyllan. Läste den första för några år sen men fastnade inte. Kanske dags att prova igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte mycket om, även om nu "polisparet" betedde sig lite ologiskt ibland :)

      Radera
  9. Tusen takk for spennende smakebit:-) Har ikke lest noe av denne forfatteren før og noterer meg navnet for krim med spenning til siste slutt er noe jeg setter pris på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte så vanligt att jag inte kan klura ut både vem och varför, men det klarade jag inte här :)

      Radera
  10. denne høres spennende ut, flott smakebit :)
    har ikke hørt om hverken bok eller forfatter før

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konstigt att han inte verkar vara mer känd, han har ju ändå skrivit tolv böcker om det här paret :)

      Radera
  11. Vilket samtalsämne!

    Jag har hört talas om författaren, men aldrig läst något av honom. Men det kanske man skulle ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var just det absurda i samtalsämnet som gjorde att jag fastnade för det. Om du gillar brittiska deckare så borde du gilla detta.

      Radera
  12. Dette var en ny forfatter for meg også! Jeg likte humoren i smakebiten veldig godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att samtalsämnet är väldigt sorgligt så skrattade jag faktiskt där :)

      Radera
  13. Takk for smakebit...:) Kos deg med spennende bok.

    SvaraRadera
  14. SV: Jaa, jag tycker faktiskt det är synd att de byter namn på böckerna! Vad var det för fel på Bilbo liksom?

    SvaraRadera
  15. Verkar vara en spännande bok :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt positivt överraskad :)

      Radera
  16. En fin smakebit! Det hørtes virkelig ut som dette var en spennende krim!

    SvaraRadera
  17. Vilken skön smakbit! Om man nu kan säga det om det samtalsämnet förstås...

    Svar: Jag har faktiskt glömt bort vad det var som var så dåligt med att dricka vodka på månen, men jag har för mig att det hade något med avhopp till både Ryssland och Amerika att göra. I fyllan och villan så klart. Åh, nu får jag ju ta och läsa boken igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fastnade totalt för den där torra cyniska humorn :)

      Det var ju inte meningen att få dig att läsa om en bok :)

      Radera