söndag 25 november 2012

En smakebit på søndag: Sista andetaget


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Denise Minas serie om journalisten Paddy Meehan vet jag att väldigt många tycker väldigt mycket om. Jag är inte en av dem, tyvärr, men av någon anledning "råkade" jag skaffa alla tre innan jag läst den första och eftersom jag är en envis själ så tar jag mig igenom dem, en efter en. Nu har jag kommit till tredje och sista(?) delen, Sista andetaget, och halvvägs in i boken har jag hunnit fundera flera gånger på om jag verkligen inte borde ge upp.

Smakbiten kommer från sida 187 och här sitter Paddy på en pub med en irländsk skotte (tror jag) som har något med IRA att göra (tror jag).

"Donaldson, ni kanske är kung av hela jävla Mazefängelset, vad vet jag, ni kanske skar av er örat för ett vad - ni kanske är så tuff - men om någon så mycket som viskar ett hot mot min son kommer jag att hitta er och bli er undergång."
     Hon lutade sig tillbaka och hämtade andan i hopp om att hon hade skrämt honom åtminstone en aning.
     Donaldson log. "Miss Meehan, tror ni inte att alla kvinnor som förlorat ett barn tänker så? Vi kämpar alla för våra barn, det är de som är orsaken till att vi kämpar."
     Hon reste sig över bordet med näsan en tum från hans. "Jag talar inte om kampen. Jag talar om er. Jag ska krossa er."
     Han skrattade ut en dunst grov Guiness på henne. "Försöker ni skrämma mig?"

24 kommentarer:

  1. Se där. Jag har också de tre första. Var inte helt begeistrad efter den första men den var tilläckligt bra för att skaffa den andra. Sen önskade jag mig den tredje men den ligger oläst. Nu åkte den ner lite på läslistan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ärligt så är jag jätteglad att detta är den sista om Paddy Meehan. Jag hoppas de andra böckerna jag har av Denise Mina är bättre :)

      Radera
  2. Synd ikke boken falt i smak hos deg,selv har jeg ikke lest noe av denne forfatteren før. Ha en fin søndag enten du velger å fortsette boken eller starte på en ny.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis kommer jag att fortsätta läsa, kan ju inte ge upp nu :)

      Radera
  3. Noen ganger, svært sjelden, gir jeg opp å lese ferdig boka hvis den ikke fanger meg, men som regel holder jeg ut! Dumt, eller? Ha en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte ge upp en bok, ofta försöker jag reda ut för mig själv vad det är som gör att jag inte gillar den. Det blir på något sätt ett experiment av det :)

      Radera
  4. All ære til dem som holder ut en dårlig bok, jeg klarer som oftest ikke å fullføre bøker jeg ikke liker. So many books, you know ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enklaste vore ju naturligtvis att lägga undan boken, men se det går inte :)

      Radera
  5. "Han skrattade ut en dunst grov Guiness på henne" - lovely mental image. Not.

    Det är tråkigt när det blir så med serier man har köpt flera böcker av. Jag försöker lära mig av det sällan funkar för mig, men med tanke på att jag köpte hem fyra böcker av en serie av en författare som jag inte har läst, verkar jag inte ha lärt mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur många gånger jag köpt hela serier utan att ha läst en enda och som sagt, det går inte alltid bra. Inte heller jag har lärt mig av detta utan jag envisas med att fortsätta göra samma sak...

      Radera
  6. Jag blir avundsjuk på dig som har Tegenfalk och Gerhardsen böckerna olästa, de är så bra så jag önskar jag fick göra om första läsningen! (det är ju då deckare är som bäst)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste försöka klämma in dem någonstans :)

      Radera
  7. Så dumt at boken ikke falt i smak! Jeg er ganske rask til å legge fra meg bøker som ikke fenger meg. Min sjef sier at hvis du ikke liker boken på de 30 første sidene så kommer du ikke til å like resten heller :-) Litt lenger holder jeg vel ut, men jeg leser ikke bøker jeg ikke liker. Too many books, too little time :-)
    Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt sällan jag fastnat i en bok efter 30 sidor, så då hade det inte blivit många lästa böcker ;)

      Radera
  8. Noen ganger får man lønn for strevet av å holde ut, andre ganger ikke..

    Denne forfatteren har jeg aldri hørt om. ER det litt som Liza Marklunds sine bøker?

    God søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har ju faktiskt hänt att en bok plötsligt blivit bättre när man passerat drygt hälften, det är nog det jag hoppas på här också.

      Jag hade nog inte velat jämföra Mina med Marklund. Minas böcker är mycket mörkare och det handlar mycket om religion, samhällets förväntningar och press från familj och vänner. Det är väldigt många som gillar böckerna om Paddy Meehan, så jag gissar att de helt enkelt inte passar mig bara :)

      Radera
  9. Dumt at boken ikke fenger, men all ære til deg som fortsetter å lese hele serien! Håper den tar seg litt opp på slutten, så det hele ikke blir helt bortkastet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju så gärna tycka om den, men det verkar som att det inte alls går. Det är synd.

      Radera
  10. Synd att du redan hade köpt flera delar i serien när du kom på att du inte gillar dem. Jag tycker att de är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fattar inte vad det är som gör att jag inte gillar. Böckerna borde passa mig tycker jag. Ett mysterium är det.

      Radera
  11. Hm, aldrig läst något av henne men kanske borde göra det och se om det är min smak eller ej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju jättemånga som gillar hennes böcker så det är nog inget fel på dem :)

      Radera
  12. Tøft gjort av deg å lese bøkene til tross for at du ikke liker serien så godt, kommer du deg gjennom dem?
    Ha en fin leseuke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går riktigt tungt nu, kanske egentligen mest för att jag började ett nytt jobb igår och då tog lästiden plötsligt helt slut. Jag hoppas den kommer tillbaka och självklart tar jag mig igenom böckerna :)

      Radera