söndag 4 november 2012

En smakebit på søndag: Brisingr


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Just nu läser jag Brisingr av Christopher Paolini, som är tredje delen om Drakryttaren Eragon och hans drake Saphira. Den är på nära 800 sidor och jag har kommit nästan två tredjedelar in, vilket gör att jag har svårt att välja vilket stycke jag ska dela med mig av. Så jag gör det lätt för mig och tar några meningar från precis där jag är, lyckligtvis avslöjar det inte för mycket. Här kommer en smakebit från sida 514.

Eragon stod med ryggen mot väggen och handen på fästet till sitt dvärgasvärd medan han iakttog klanledarna som tågade in i det runda konferensrummet djupt under Tronjheim. Särskilt höll han ögonen på Vermûnd, grimsborith för Az Sweldn rak Anhûin, men om dvärgen med den purpurröda slöjan blev förvånad över att se Eragon vid liv och oskadd så visade han det inte.

31 kommentarer:

  1. Personligen tycker jag detta är en mycket bra serie. Spännande att se vad du tycker när du läst ut den.'

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser inte speciellt mycket fantasy, men den här serien tycker jag nog är en av de bättre :)

      Radera
  2. Tusen takk for smakebiten:-) Usikker på om dette er en serie for meg, men blir spennende å høre hva du syntes om den når du er ferdig. Ha en fortsatt fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte stå emot när den handlade om drakar :)

      Radera
  3. Takk for spennende smakebit - har ikke hørt om denne serien. Måtte lese tittelen to ganger - veldig spesielt navn på boken.

    Tenkte på serien, Drageriddere da jeg leste smakebiten din. I denne fantasy-serien for barn, knyttes historien rundt drager og deres riddere.

    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brisingr är alvspråk för eld och det är nog ändå inte så många av oss som kan alvspråk :)

      Radera
  4. Flott smakebit fra en ordentlig murstein, skjønner jeg )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite svårt att välja ut vilka meningar jag skulle ta med, det finns ju några att välja mellan :)

      Radera
  5. takk for spennende smakebit fra en sjanger som er ny for meg :)
    ha en fin søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt kräsen när det kommer till fantasy, men de här böckerna gillar jag :)

      Radera
  6. Jeg har sett den første filmen om Eragon og syntes den var bra, så boken er helt sikkert bra også. Jeg tror min datter har lest den, så jeg skal høre med henne hva hun synes. Blir også spennende å høre hva du mener om boken når du har lest den ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var faktiskt så det började... jag såg filmen först och tyckte den var så bra så jag ville läsa boken :)

      Radera
  7. Spennende smakebit! Jeg har lest den første boken i serien og likte den, så jeg burde snart få fart på meg og lese de andre også :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit en bok om året för mig. Ungefär :)

      Radera
  8. Har planer om å lese serien:) Har lest lite fantasy, men drager høres jo veldig spennende ut. Takk for smakebiten og kos deg masse med bøkene som er noen mursteiner:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha problem med den här sortens fantasy, med alla konstiga namn och olika språk, men den här serien bara flyter på :)

      Radera
  9. Hele serien ligger i ebokhylla mi! Takk for at du minnet meg på denne. Jeg elsker fantasy!! :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att ha dem som e-böcker, de väger ju en del. Tyvärr verkar alla inte finnas som e-böcker på svenska, bara del två.

      Radera
  10. Eragon serien er så fin! Jeg elsker fantasy, og også drager, så disse bøkene er midt i blinken for meg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag uppskattar verkligen de här böckerna. Och drakar är ju bara fantastiska :)

      Radera
  11. Av någon anledning har jag inte kommit mig för att läsa serien om Eragon. Man kunde ju tro att det vore något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog vilja säga att böckerna är förvånansvärt bra.

      Radera
  12. Svar
    1. Både före och efter hände betydligt mer spännande saker, men då hade jag liksom avslöjat för mycket :)

      Radera
  13. Det brukar alltid vara svårt att välja, och på så många sidor blir det riktigt svårt...
    10-åringen här hemma har läst Eragon men inte de andra två. Den äldste ligger i läsa-högen för honom;-)
    PS Jag har försökt kommenterat på din blogg i helgen från min mammas mac men det har inte funkat. Mystiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med en 10-åring som läser riktigt tjocka böcker. Och man måste inte vara 10 för att uppskatta de här berättelserna :)

      Konstigt det där med kommentarerna. Jag har inga som helst "säkerhetsgrejer" på, alla som vill ska kunna kommentera, men det är inte första gången jag hört om det. Kanske funkar inte min blogg med Mac ;)

      Radera
  14. Kul grej, de här smakebitarna! :) Jag läser väldigt sällan fantasy, men har Eragon liggandes oläst här hemma. Ärligt talat så tycker jag ofta att det är krångligt att hålla i sär alla knepiga namn och komma ihåg vem som var vem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha jättesvårt med namn i fantasy, men de här böckerna är nog undantaget som bekräftar regeln. Inte någon gång har jag tyckt det varit svårt att veta vem som är vem. Konstigt men sant :)

      Radera
  15. Jeg burde lese denne serien snart... Takk for smakebiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera de här böckerna.

      Radera
  16. Tror "Brott" er den samme boka ja, så da er det bare å glede seg! God søndag:)

    SvaraRadera