måndag 19 november 2012

Tematrio - Elisabeth

Veckans Tematrio från Lyran är något annorlunda än vanligt. Hon har nämligen namnsdag i dag. Grattis till Lyran! Berätta således om tre böcker skrivna av eller innehållande en Elisabeth (smeknamn och annan stavning godkännes så klart!)

Jag kunde ju tagit med tre böcker av samma författare, men det är ju fusk så jag fick leta lite bland karaktärerna.

1. Duma Key innehåller faktiskt en Elizabeth Eastlake och hon spelar en väldigt viktig roll i den här boken, som fick mig att återigen dyrka Stephen King.

2. Pappas lilla flicka av Elisabeth George är den första i serien om kommissarie Lynley. Tyvärr har jag aldrig lyckats fastna för de här böckerna.

3. I Janusstenen av Elly Griffiths finns det en karaktär som heter Elizabeth Black, eller ja, egentligen är hon väl inte med på riktigt utan hon försvann som barn många år innan boken börjar.

14 kommentarer:

  1. Har inte läst någon i din trio, kul att du fick med så många karaktärer vid namn Elisabeth!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var liksom tvungen att hitta karaktärer, hade bara en enda författare :)

      Radera
  2. Pappas lilla flicka tyckte jag mycket om när jag läste den och minns den som rätt otäck. Elisabeth George en av de få deckarförfattare jag har följt, men jag slutade för ett tag sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pappas lilla flicka var den första jag läste av Elizabeth George och jag minns den också som otäck. Förmodligen är det i alla fall därför som det finns ytterligare några George i hyllan, men jag tröttnade efter ett tag :)

      Radera
  3. Elisabeth George böckerna har inte jag heller fastnat för, försökt med Pappas lilla flicka men fick lägga tillbaka den i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst sammanlagt fem böcker av Elizabeth George, de senare tyckte jag inte alls om.

      Radera
  4. Elizabeth Georges böcker har jag läst många av. Gillar dem. Dina andra böcker har jag inte läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville så gärna gilla hennes böcker, men det gick bara inte.

      Radera
  5. Elizabeth George hade jag också med, fast jag gillar ju de böckerna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarade bara inte av den där Havers :)

      Radera
  6. Janusstenen har jag läst och tyckte väldigt mycket om. Pappas lilla flicka av Elizabeth George läste jag för väldigt länge sen. George är inte min favoritförfattare heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elly Griffiths böcker tycker jag jättemycket om. Nu när jag tänker på det så har jag kvar en oläst i hyllan :)

      Radera
  7. Elizabeth George återfinns i flera trion, i min egen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hennes böcker verkar finnas i många hyllor.

      Radera