tisdag 26 mars 2013

Topp Tio böcker jag rekommenderar mest


Återigen dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift: Top Ten Books I Recommend The Most. Åh, så besvärligt! Vilka tio böcker ska få äran att vara med på denna lista? Jag fuskar lite, för enkelhetens skull, och räknar alla fantastiska tetralogier, pentalogier, heptalogier (och allt vad de heter) som en enda bok.

Jag märker till min stora sorg att de flesta böcker här på listan är sådana jag läste för ganska många år sedan. Vilka slutsatser jag ska dra av det vet jag inte.

1. Pestens tid av Stephen King. Den bästa bok jag läst. Någonsin. Alla kategorier.

2. Patient 67 av Dennis Lehane. Inte förrän precis mot slutet förstod jag.

3. James Clavells Asien-saga, som inleds med Shõgun, är många fantastiska sidor att ta sig igenom.

4. Stephen Kings mastodontserie om Det mörka tornet. Åh, vilken separationsångest jag fick när de drygt 3500 sidorna var utlästa.

5. De fem(?) böckerna om Stiftelsen av Isaac Asimov. Den bästa science-fiction jag läst.

6. Utvandrar-serien av Vilhelm Moberg. Naturligtvis.

7. Den långa flykten av Richard Adams. Himmel, så bra. Och som jag grät.

8. På stranden av Nevil Shute kan ha varit den första dystopi jag läste. Det kan vara anledningen till att den sitter kvar så i minnet.

9. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Skrattade så jag fick magknip. Men det räcker med första boken.

10. J K Rowlings serie om Harry Potter var nog det som egentligen fick mig att börja läsa ungdomsböcker.

18 kommentarer:

  1. Takk for gode tips. Har kun lest Harry Potter av disse og de ville vært på min liste også. Hva heter Pestens tid på engelsk, ser ut som den burde leses.
    Jeg har det gjerne sånn også at jeg trekker frem bøker jeg leste for mange år siden. Det kan ha noe med at de gode opplevelsene forsterkes ved at de fortsatt er gode etter lang tid, at de står seg og ikke bare var et blaff. I tillegg blir ihvertfall jeg mer og mer kresen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pestens tid heter The stand på engelska och den är definitivt värd att läsas, det är inte en klassisk King-bok utan mer en... ja, dystopisk saga :)

      Förmodligen är det så att man blir mer kräsen med åren :)

      Radera
  2. Jag borde verkligen ta tag i Det mörka tornet av King snart känner jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en mastodontserie men sidorna flyger verkligen bara förbi.

      Radera
  3. Liftarens guide vill jag läsa om, var nog lite för ung för att förstå den helt förra gången :P

    Och nu är jag nyfiken gällande Patient 67, vad var det du förstod!? Det är ju ett sjukt irriterande slut, fast samtidigt ett av de bästa jag vet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad jag förstod vill jag ju inte skriva här, det finns kanske trots allt någon som inte läst den än. Man kan väl säga att jag förstod vem som var patient 67 :)

      Radera
  4. Harry Potter och Liftarens guide är ju jättebra även om jag inte läst mer än just den i den sista serien. Asimov är ju en sån där som man tänkt att man borde läsa länge men har inte kommit till skott med än...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asimovs böcker har ju funnits länge och lär finnas länge till, så det är nog egentligen ingen brådska :)

      Radera
  5. Jag har inte läst något av Stephen King, skräck är inte riktigt vad jag läser. Men jag har på sista tiden varit lite nyfiken på hans böcker.
    Patient 67 köpte jag på bokrean så den ska bli spännande att läsa.
    Utvandrar-serien höll jag i handen i dag på Akademibokhandeln men fick inte med mig, hmm borde kanske slå till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. King skriver inte bara renodlad skräck egentligen, även om det mesta innehåller något hemskt :)

      Patient 67 fullkomligt slukade jag och naturligtvis borde du köpa Utvandrar-sviten.

      Radera
  6. Den här gången valde jag nya böcker som jag bloggat om. Hade jag gått längre tillbaka i tiden hade jag säkert tagit med På stranden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick efter högst betyg, vilket kanske inte alltid är rättvist. De här gamla böckerna lever ju lite på gamla meriter :)

      Radera
  7. Jag är så otroligt sugen på att läsa Den långa flykten och har varit det i ett år nu. Man kan ju undra varför jag inte köpte den när jag inte hade köpstopp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får helt enkelt vänta tills efter köpstoppet :)

      Radera
  8. Sexan och sjuan är givna, har både läst och sett filmen :)

    SvaraRadera
  9. Kul inlägg! Skall lägga det på minnet och fundera på vilka böcker jag rekommenderar mest. Tror att det blir många böcker som jag läste för många år sedan, som Den gamle och havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska kul att titta på det här inlägget igen. Nära fem år senare så skulle jag nog nästan rekommendera samma böcker :)

      Radera