lördag 30 mars 2013

Läsplanering april 2013

Jag vill gärna klämma in så många böcker som möjligt (eller antal sidor egentligen), men lite drygt 2000 sidor är vad jag brukar mäkta med nu för tiden. Dessa planerar/hoppas jag läsa i april.

• Känslan av död av Elly Griffiths. Mer Ruth åt folket!

Himmel över London av Håkan Nesser. Som jag förstått det så är detta en annorlunda Nesser. En som man egentligen inte vet vad den handlar om. Böcker om böcker.

Nu ser du mig av S J Bolton. Första delen i serien om den Jack the Ripper-fascinerade polisen Lacey Flint.

Dödssynden av Harper Lee. En klassiker som fortfarande är aktuell. Hyllvärmare. Boktolva.

Skendöd av Thomas Enger. Första delen i serien om journalisten Henning Juul. Hyllvärmare. Boktolva.

Själakistan av Ann Rosman. Andra delen i serien om polisen Karin Adler, som brukar hålla till i Bohusläns skärgård. Hyllvärmare.

24 kommentarer:

  1. Dödssynden skulle jag vilja läsa också. Jag minns inte om vi läste den i skolan eller inte. Den står på den där långa att-läsa-listan i alla fall... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där långa listan blir inte kortare heller. Det kommer dit fler böcker än vad som prickas av ;)

      Radera
    2. Jo tack, så är det. Egentligen borde man inte ha köpstopp, man borde ha förbud på att förlänga att-läsa-listan. :-) Fast det gååår ju bara inte att göra så.

      Radera
    3. Nej, men... så kan man ju inte göra! Hemska tanke...

      Radera
  2. Jag hoppas att du kommer tycka om Dödssynden :) Ska bli spännande att se vad du tycker om den.

    Min egen läsplanering är lite restriktiv för nästa månad då min nästa kurs är väldigt tuff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får inte ha för många böcker på läslistan, hellre då för få så man kan lägga dit :)

      Radera
  3. Själakistan är superbra. Jag skulle läst Känslan av död nu i påsk men det blev ommöblering istället.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ommöblering funkar också, speciellt om den är för att få plats med fler böcker :)

      Radera
  4. Kommer definitivt att försöka klämma in Nu ser du mig i min läslista också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var egentligen inte alls meningen att jag skulle läsa den nu, men så dök nästa del upp här :)

      Radera
  5. Dödssynden är bra tycker jag. Och det är en av få fall där filmen är lika bra som boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste faktiskt inte att den finns som film också.

      Radera
  6. Själakistan har jag tänkt läsa ett bra tag men fick så många rec ex som jag verkligen vill läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu börjar jag förstå det där med rec ex som tränger sig före. Ett angenämt problem :)

      Radera
  7. Jag har läst tre böcker av Håkan Nesser, vill verkligen läsa flera. Ska bli kul och se vad du tycker om denna.
    Döddssynden gillade jag en hel del, så där har du bra läsning framför dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst Nessers "vanliga" deckare förut, så det här blir något helt annat, tror jag :)

      Dödssynden är jag väldigt nyfiken på.

      Radera
  8. Ohh, jag har en hel hög med hyllvärmare, men april blir det nog mindre läst än jag brukar. Jag hittar min lästid när jag är på tjänsteresa, och i april ska jag vara på hemmaplan nästan hela tiden. Synd, för jag har många bra böcker jag gärna skulle hinna med, till exempel den där Elly Griffiths du har på din lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att vänja mig vid att jag inte längre pendlar tre timmar varje dag. Det blir så mycket mindre läsning när man har gångavstånd till jobbet :)

      Hyllvärmarna är egentligen ett sorgligt kapitel, men jag försöker se det som en buffert. Om det skulle bli sämre tider.

      Radera
  9. Dödssynden - mycket bra bok! Himmel över London tyckte jag inte så mycket om, men gillar andra böcker av Nesser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar också Nessers andra böcker. Himmel över London var jag inte helt säker på att jag skulle läsa, men sedan dök den där Böcker om böcker-utmaningen upp... :)

      Radera
  10. Jag är mest nyfiken på vad du tycker om Nessers bok. Jag har inte läst den men håller på med serien om Barbarotti som jag faktiskt gillar rätt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna om Barbarotti tycker jag riktigt mycket om, men jag har nog bara läst de tre första än :) Himmel över London är nog inte riktigt lik de böckerna. Är jag rädd ;)

      Radera
  11. Håller med fullständigt - mer Ruth åt folket! Dödssynden läste jag i januari. Mycket bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta med att ha läst den här boken är att nu får jag vänta ett tag tills det är dags för nästa. Kanske inte så länge tills jag köper den, men jag kan ju inte läsa direkt. Då blir jag ju utan Ruth...

      Radera