onsdag 27 mars 2013

Mitt tematips #9 : En god påskekrim!

Den norska bokbloggen Bokbloggeir har varje onsdag något som han kallar för Mitt tematips, vilket betyder att han väljer ett tema och vi andra hittar böcker som passar till det. Klicka på bilden för att hitta fler tips.

Den här veckan är temat En god påskekrim. Av någon underlig anledning brukar det aldrig bli någon krim precis till påsk. Resten av året är det nästan det enda jag läser, men till påsk... nej, då lyckas jag pricka in något annat. I år tänkte jag försöka planera in rätt bok till helgen. Förmodligen går det inte, men den jag tänkte läsa är i alla fall Känslan av död (A room full of bones) av Elly Griffiths.

Känslan av död är fjärde delen i serien om Ruth Galloway och eftersom jag ännu inte läst den så tipsar jag om de tidigare tre: Flickan under jorden (The crossing places), Janusstenen (The Janus stone) och Huset vid havets slut (The house at sea's end). Ruth Galloway är arkeolog och benexpert, hon är runt 40 och singel, bor ensam med sina katter i vid saltängarna i King's Lynn och hjälper polisen när de har problem med gamla ben. När hon inte hjälper polisen så föreläser hon på universitetet. Hon har en del intressanta vänner. Det här är brittisk krim när den är som bäst.

20 kommentarer:

  1. Ukjente bøker, men jeg ble veldig nysgjerrig på dem. Ha en fin påskeferie!

    SvaraRadera
  2. Spennende krimtips, de er absolutt notert :) God påske :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt speciella och det verkar som att man lätt blir mycket förtjust i Ruth. Glad påsk!

      Radera
  3. Disse fikk jeg lyst til å sjekke ut, tusen takk for tips! ha en god påske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa är att det redan finns fem utgivna böcker i serien :) Glad påsk!

      Radera
  4. Dette hørtes spennende ut! Jeg har sett mye britisk krim på film, men knapt lest en eneste bok ... Det er det på tide å gjøre noe med. Takk for bra tips!
    God påske!
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då kan jag rekommendera dessa. Glad påsk!

      Radera
  5. Hei! Dette var artige tips til påske. Tusen takk for et strålende tips til denne ukens tema. Ha en trivelig påske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är de väldigt typiskt brittiska, det är inte så mycket blod och våld :) Glad påsk!

      Radera
  6. Britisk krim pleier å være bra, takk for disse tipsene :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På något sätt är de behagliga att läsa, trots mord och elände :)

      Radera
  7. Elly Griffiths ja. Står på den där berömda listan...

    SvaraRadera
  8. Ukjente bøker for meg..virker spennende, takk for tips.:)

    SvaraRadera
  9. Siden det er britisk krim er det noe for meg. Alene med katter; det høres fint ut. Jeg er nemlig veldig begeistret for katter, men vi kan ikke ha det for tiden. God påske til deg!.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar katter, men kan inte heller ha nu. Tyvärr. Glad påsk!

      Radera
  10. Känslan av död ligger i min bokhög och väntar på att jag ska läsa den. Jag har gillat alla tre föregångarna så jag har höga förväntningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har jag också. Eller egentligen inte. Jag vet att jag kommer att trivas i Ruths sällskap :)

      Radera