onsdag 20 mars 2013

Mitt tematips #8: Tipset som traff!

Den norska bokbloggen Bokbloggeir har varje onsdag något som han kallar för Mitt tematips, vilket betyder att han väljer ett tema och vi andra hittar böcker som passar till det. Klicka på bilden för att hitta fler tips.

Den här veckan är temat Tipset som traff! Det är alltså läge att hitta en bok som någon tipsat om och som blev en oväntat bra läsupplevelse. Ja, det är ju många det... men en som jag tänker på nästan med en gång är Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro. Den som skrev om boken var TinaO och jag blev väldigt nyfiken. Så nyfiken att jag faktiskt gjorde något som jag aldrig trodde att jag skulle göra när jag började bokblogga; jag skrev till förlaget och bad om ett recensionsexemplar. Till min stora glädje så fick jag det också.

Författaren är från Argentina och boken handlar om en grupp rika människor som bor i ett inhägnat område, med vakter, murar och allt, utanför Buenos Aires. Det var otroligt intressant att läsa om de rika, bekymmerslösa(?) argentinarna i sin skyddade, inhägnade miljö. Den kallas för spänningsroman, men det beror nog på vem man frågar. Det är visserligen en person som dör, men det här är så mycket mer än spänning. Man får lära sig otroligt mycket om det argentinska psyket och traditioner. Och att det verkligen är som det beskrivs har jag från en säker källa, en svensk bokbloggare bosatt i Buenos Aires, Lingonhjärta.

Här finns en liten smakebit och mina tankar och funderingar.

16 kommentarer:

  1. Dette var en bok jeg ikke har hørt om før så tusen takk for tipset. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är inte direkt välkänd, tyvärr. I like måte!

      Radera
  2. Spennende tips, nå er den ført opp på leselisten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer att gilla den, när du väl kommer dit :)

      Radera
  3. Spennende tips! Jeg har selv fundert på å skrive til forlagene og be om leseeksemplar, men jeg har ikke turt enda! Usikker på hvordan jeg skal formulere meg, men så bra at du fikk respons!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tur, de hade ett enkelt formulär på sin hemsida där man bara fyllde i sina uppgifter :)

      Radera
  4. Det var en ukjent bok for meg, men et flott tips. Jeg har ikke lest så mye (om noe) fra Argentina og jeg har tenkt på i det siste at jeg burde gi meg selv en utfordring med å lese bøker fra flere land. akk for flott tips og ha en riktig fin dag, Monika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att detta var min första argentinska bok :) I like måte!

      Radera
  5. LIker godt å lese bøker fra fjerne himmelstrøk. Min bok denne uken er også fra Argentina.

    SvaraRadera
  6. Jag läste den också på tips från Tina!
    Kul att du hakade på. Jag fick mejlet från Geir men fick inte ändan ur:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul med lite fasta avdelningar :) Speciellt de som man kan förbereda innan.

      Radera
  7. Dette hørtes spennende ut! Mulig den må bli mitt argentinske bidrag i min litterære verdensomseiling!
    http://piaskulturkrok.blogspot.no/2012/04/jeg-skal-lese-hele-verden-vi-begynner.html
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera den, speciellt som man faktiskt får lära sig lite om argentinsk kultur. Det är alltid intressant.

      Radera
  8. Hehe och jag väntar mig att du kommer hit någon dag så du också kan få uppleva hur det stämmer :D

    SvaraRadera