söndag 3 mars 2013

En smakebit på søndag: Löftet


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Boken jag faktiskt läste ut nu på morgonen heter Löftet och är skriven av Tinka Ullbro. Den är första delen i något som är tänkt att bli en serie om barnpsykologen Paola. Löftet handlar om Annika, som nästan blir ihjälslagen av sin före detta man. Framför ögonen på sina barn. Smakebiten är från sid 6. Och om någon undrar så är det inte jag som stavar chimär skimär, det står så.

Ljuset som strilar in i springan mellan gardinen och väggen träffar glasbitarna på golvet och får det att glittra som ett kalejdoskop. En skimär av skönhet i en värld full av skit. Glasbitarna kommer från hallbordet som jag föll över när det första slaget kom. Jag hann inte få upp händerna eller vända mig om innan hans knogar krossade mitt vänstra kindben. Han slog med knuten näve rakt i ansiktet. Han har för länge sedan slutat dölja sina spår. Då, i början, när varje slag fortfarande åtföljdes av en bedyran att det aldrig skulle hända igen, slog han mig aldrig i ansiktet. Han slog där spåren var lätta att dölja och blåmärkena aldrig sågs av någon annan. Nu slog han för att krossa mig. Det visste jag. För att inför ögonen på mina barn döda deras hora till mamma.

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag brukar inte vara speciellt känslig när jag läser, men sanningen är att jag faktiskt grät en skvätt till den här boken.

      Radera
  2. Utrolig sterk smakebit!! Denne boken fikk jeg virkelig lyst til å lese!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väldigt många, väldigt starka avsnitt i den här boken.

      Radera
  3. Det var dramatiskt. Och tyvärr verklighetstroget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kändes den väldigt trovärdig.

      Radera
  4. Fikk frysninger av denne smakebiten,denne boken må jeg se nærmere på. Tusen takk for tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera den. Och så hade den ett något överraskande slut också. I alla fall var inte jag riktigt förberedd på det.

      Radera
  5. Bra citat. Och jag håller med om slutet. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ungefär vid det avsnittet som jag insåg att det skulle bli en riktigt jobbig bok att läsa.

      Radera
  6. Uff. Det var ikke noen god lesning. Det er grusomt å tenke på at dette faktisk er vikeligheten til mange!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ingen lustfylld läsning direkt, men väldigt bra.

      Radera
  7. Trist.. Sterk smakebit.. Jeg liker imidlertid ikke å lese slike bøker, selv om det er realiteten til altfor mange kvinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, alla kan ju inte läsa allt och det är jobbig läsning.

      Radera
  8. Det här är en bok som jag tycker verkar vara så oerhört välskriven och realistisk, men som jag förmodligen inte kommer att läsa därför att jag skulle inte stå ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känns i alla fall realistisk. Det som egentligen tog styggast på mig var att det var så odramatiskt, eller vad man ska kalla det. Inga skrikande, svärande och teatraliska människor, utan nästan lite mer uppgivet och tillbakadraget.

      Radera
  9. Usch vad ruskigt. Hoppas boken var bra, i alla fall.

    SvaraRadera
  10. Otroligt gripande smakbit. Säkert en stark bok att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag gick igenom hela känsloregistret.

      Radera
  11. Sterk smakebit! Viktig lesing, selv om det kan være ubehagelig og trist. God søndag videre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju svårt att förstå att de här kvinnorna stannar, man tror ju att det bara är att gå.

      Radera
  12. Realistisk og godt beskrevet om et tema som er ufattelig trist. Ikke minst fordi det tilsynelatende er skjult for omverden og det er mange barns hverdag. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt sorglig och upprörande läsning, men ändå med en gnutta hopp.

      Radera
  13. Usch då det var en otäck smakbit men låter som en bok jag skulle vilja läsa.
    Ser framemot din recension.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog att dröja ett tag innan inlägget kommer, jag ligger lite efter :) Men den var väldigt bra.

      Radera