måndag 25 mars 2013

Tematrio - Påskdeckare

Påsken närmar sig och eftersom vi i Sverige numer också läser påskekrim, precis som våra grannar i väster så handlar ju så klart veckans Tematrio från Lyran om just det. Berätta om tre favoritdeckare!

Jag gör ett eget litet tema då och väljer bara norska författare, dessutom bara serier, så alla tre är första delen i någon alldeles utomordentlig norsk deckarserie.

1. Evas öga var inte den första bok jag läste av Karin Fossum om polisen Konrad Sejer, däremot så var den jag läste (Älskade Poona) så ohyggligt bra att jag kände mig tvungen att börja läsa från början.

2. Jo Nesbø har skrivt tio delar om den hårdkokte Harry Hole och precis som med ovanstående punkt så råkade jag läsa en bok senare i serien och var bara tvungen att skaffa resten också och började med Fladdermusmannen.

3. Skendöd av Thomas Enger har jag faktiskt inte läst än, men det är första delen i en serie om journalisten Henning Juul.

26 kommentarer:

  1. Jo Nesbø är bra, men jag tar gärna Harry Hole i småportioner. Hans alkoholmissbruk blir påfrestande i längden. Fossum står på att-läsa-listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir lite väl mycket med herr Hole ibland, men jag kan inte låta bli att gilla honom :)

      Radera
  2. Ja, Harry Hole är ytterst bra. Så se nu till att läsa ikapp delarna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit nästan till slutet, har bara Gengångare kvar i väntan på den nya :)

      Radera
  3. Inga böcker som jag har läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du eventuellt skulle gilla Fossum :)

      Radera
  4. Kul att vi valde samma stuk och ändå bara ett överlapp:-) Jag gillar Nesbös också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade på Anne Holt i stället för Enger, det var ju lite synd jag inte valde henne.

      Radera
  5. Jamen, fin idé med norska deckare! Nesbø har jag läst och gillat, och har ett svagt minne av att jag skulle ha läst Fossum också någon gång, men på den tiden när jag inte skrev upp vad jag läste..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesbø och Fossum är nog mina norska favoriter :)

      Radera
  6. Ja men här hängde man med, Nesböe har jag inte läst än men de övriga har jag läst. Har Fantomsmärtor här hemma,,ja boken alltså
    Mia

    SvaraRadera
  7. Jag gillar Fossums böcker men däremot har jag fortfarande inte läst något av Jo NesbÖ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesbø är en aaaaning (läs: mycket) mer hårdkokt än Fossum :)

      Radera
  8. Älskar Jo Nesbös böcker om Harry Hole :)

    SvaraRadera
  9. Fossums böcker är jättebra. Däremot har jag inte läst något av Nesbø, kanske skulle ge mig på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var längesedan nu som det kom en bok om Sejer, jag hoppas verkligen det kommer fler.

      Nesbø är väldigt annorlunda mot Fossum, men gillar man hårdkokt så gillar man det :)

      Radera
  10. Norskt tema inom temat, kul idé! Tyvärr inga jag läst då deckare är en genre jag inte är så väldans förtjust i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många olika, men alla kan ju inte gilla allt.

      Radera
  11. Både Karin Fossum och Jo Nesbø har jag bara läst en enda bok av. Vet inte varför det inte blivit fler. Får ge dem en ny chans någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag, de är värda det :)

      Radera
  12. Jag gillar också Karin Fossum. Har läst både "Älskade Poona" och "Evas Öga", dom var så bra!! Ett boktips som jag vill ge till dig om du inte redan har läst den är "Sarahs Nyckel" av Tatiana de Rosnay. Så himla bra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Sarahs nyckel, men jag har sett filmen :) Den var väldigt bra och kanske läser jag den någon gång, men generellt så brukar böcker som jag sett som film hamna ganska långt ner i läslistan.

      Radera
  13. Nesbö skriver spännande böcker, men jag har oerhört svårt för Harry Hole. Hur mycket jag än vill så kan jag inte tycka om honom.

    Skendöd tyckte jag om, men när jag läste uppföljaren hamnade jag i min lässvacka de luxe. Jag tänker dock läsa om Fantomsmärta inom en snar framtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avskydde Harry Hole efter de två första böckerna, sedan tror jag att jag gav upp och började se honom som en MacGyver-typ och då gick det bättre :)

      Radera