tisdag 12 mars 2013

Topp Tio böcker att läsa i vår


Återigen dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Att göra läslistor är ju något som jag brukar ägna mig åt så veckans uppgift är en trevlig gissningslek. Förmodligen blir det inte så här heller, tre månader (mars-maj) är för lång tid att gissa...

1. Norrlands svårmod av Therése Söderlind är en bok som stått oläst länge, men efter Lottens inlägg om Theréses nästa bok så inser jag att denna måste läsas nu.

2. Niceville av Kathryn Stockett fanns på vinterns TBR-lista, men läst den har jag inte. Vi gör ett nytt försök.

3. Dödssynden av Harper Lee är det nog dags för nu också.

4. Mörka platser av Gillian Flynn har alla redan läst. Och lyft till skyarna. Hoppas jag inte har för höga förväntningar.

5. Själakistan av Ann Rosman är andra delen om polisen Karin Adler som rör sig i Bohuslän. Jag gillade verkligen den första, men av någon anledning har det dröjt med fortsättningen.

6. Isens gåta av Raymond Khoury låter exakt som något jag skulle kunna tycka riktigt mycket om. Antarktis, vetenskaplig expedition, mystiskt ljusfenomen...

7. Skendöd av Thomas Enger är kanske en ny norsk favorit. Hoppas det för det är en serie...

8. En man som heter Ove av Fredrik Backman. Se punkt 4.

9. Känslan av död av Elly Griffiths. Ja, jag vill träffa Ruth igen nu.

10. Livet deluxe av Jens Lapidus är tredje delen om gänget i Stockholms undre värld; JW, Jorge, Radovan... ska bli intressant att träffa dem igen.

20 kommentarer:

  1. Ja, Ruth vill man alltid träffa, kommer en ny av Griffiths nu i vår dessutom! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är därför jag vill läsa den förra. Jag vill ju inte stå utan en Ruth-bok så när det kommer en ny kan jag läsa den gamla :)

      Radera
  2. Niceville kanske jag också borde läsa nu under våren (köpte den under rean), men vi får se hur det blir med den saken :)

    Dödssynden tyckte jag väldigt mycket om när jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror mycket på båda böckerna, även om det kanske inte märks eftersom de fått stå så länge i hyllan att de blivit hyllvärmare :)

      Radera
  3. Jag hade tänkt läsa Ruth nu i mars, får hoppas jag hinner det.
    Du måste snart läsa Vätten också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många böcker, så lite tid ;)

      Radera
  4. Niceville och Själakistan borde du läsa för dom är riktigt bra. Fick faktiskt hem fjärde boken av Ann Rosman idag. Men den få stå i hyllan ett tag till tills jag kan ligga i solen och läsa den. ;)

    Fick också hem känslan av död och glädjer mig där också. Saknar Ruth. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har rätt Rosman passar på sommaren. Hmmm, får nog läsa Själakistan sent i maj :)

      Saknar Ruth jättemycket, så Känslan av död får jag nog snart ta och läsa.

      Radera
  5. En man som heter Ove kommer inte att göra dig besviken, det är nästintill ett löfte! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är ju alltid lite orolig när man ska läsa en bok alla andra älskat. Det är inte alltid det funkar. Men jag återkommer i ärendet :)

      Radera
  6. Niceville tror jag kan vara riktigt bra. Jag har bara hört bra saker om den i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nästan allt jag hört har varit positivt.

      Radera
  7. Alltid lite läskigt att inspirera någon så;-)
    Jag gillade ju 4, 7 och 8 också. Ann Rosman känner jag att jag bara borde prova någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, det är läskigt när man upptäcker att någon faktiskt läser vad man skriver och tror på det. Än så länge behöver du inte vara orolig :)

      Ann Rosman är ett måste för deckarläsare.

      Radera
  8. Åh 2, 5 och 8 är väldigt bra. Niceville hade jag också stående i hyllan ett bra tag, att jag till slut läste den ångrar jag verkligen inte. Åh Ove, önskar att jag hade den kvar, älskade verkligen den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Jag tror jag fått ihop en riktigt bra topplista på böcker jag vill läsa.

      Radera
  9. Niceville och En man som heter Ove vill jag läsa. Älskade filmen The Help och sen jag såg den ville jag läsa boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag har läst Niceville så ska jag se filmen också :)

      Radera
  10. Ove! Jag var lite rädd att jag inte skulle gilla den, böcker som hajpas och älskas av alla blir jag lite tveksam till, men Ove var verkligen väldigt bra! Jag har inte heller läst Flynn än. Har Vass Egg här hemma, men glömde bort den när jag skulle göra min topp tio TBR :) Hon kanske får komma in ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag måste läsa om den där Ove ganska snart :)

      Radera