fredag 29 mars 2013

Bokbloggsjerka 29 mars – 1 april

På sätt och vis var det ju fredag redan igår för mig, eftersom det var jobbveckans sista dag. Men i dag är det fredag på riktigt och då är det dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Vad ska du göra i påsk?

Det första och primära målet är att ta det lugnt och koppla av med god mat och dryck. Det andra målet är att byta dator. Den nya står här och väntar, men allt ska ju föras över till den och det brukar ta tid det. När det är klart tänkte jag försöka hinna med att lägga in alla nya böcker i bokprogrammet, det har jag inte hunnit än och då snackar jag om alla bokreainköp. Roligt jobb, men även det tar tid. Den tid som blir över kan nog tänkas användas till läsning. Fast det ingår ju faktiskt även i det primära målet.

41 kommentarer:

  1. Jo, god mat och dryck står på schemat här också :) Det kändes som om påskhelgen kom väldigt lägligt nu, åtminstone för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag har längtat efter den här helgen, den passar perfekt just nu.

      Radera
  2. Ja men det är kul men ny dator även om det tar tid, är det Windows 8 nu?.
    Bokprogrammet är det de som finns som app på telefonen också.
    Där heter det CLZ Books kostar 75 kronor
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte Windows 8, det blir det nog aldrig på en dator för mig. Det verkar vara gjort för plattor, inte datorer.

      CLZ Books är appen för programmet, kan man säga. Jag vet faktiskt inte ens om det funkar att bara ha appen. Om man har programmet också så synkar man datan mellan dator och telefon/platta.

      Radera
  3. Jag brukar försöka att inte spara böcker som ska in i bokprogrammet på hög, sååå roligt tycker jag nämligen inte att det är att lägga in dem ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag brukar inte heller spara, men just vid bokrean dök det upp 45 stycken böcker på väldigt kort tid :)

      Radera
  4. God mat och dryck och läsning är nästan de viktigaste delarna av påsken

    SvaraRadera
  5. Spennende med ny dator/datamaskin! Og nå har jeg tittet på bokprogrammet - helt fantastisk. Ikke umulig at dette blir installert på min pc også :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där programmet vet jag faktiskt inte hur jag klarade mig utan förut :)

      Radera
  6. Alltid kul med ny dator! Men det är mycket jobb också. Jag har också en del böcker att lägga in i bokprogrammet, kanske jag tar mig an dem också. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju tack och lov inte så ofta man byter dator, så mycket jobb som det är, men när det är klart så blir det bra. Glad påsk!

      Radera
  7. Hoppas den nya datorn är bra och glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur det än är så kommer den nästan säkert att vara tystare än min gamla i alla fall. Glad påsk!

      Radera
  8. Vad trevligt med en ny dator! Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya prylar är alltid kul :) Glad påsk!

      Radera
  9. Vad kul med en ny dator. Det hade jag också behövt. Jag använder också ett sånt där program för att ha koll på alla mina böcker. Jag tycker nästan det är bland det roligaste med nya böcker, att få lägga in dem i programmet. Små barn roar sig lätt... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är väl skönt att man kan glädja sig åt lite. Då har man mycket att vara glad åt :)

      Radera
  10. Jag tänkte också in i collectorz;-)
    Vi har databasen på en dator - vet du om man kan använda den på flera datorer i samma interna nätverk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan dela databasen över nätverket, men man måste ha en licens per dator. Nu vet jag inte hur det är med Collectorz licenser, de flesta av Microsofts brukar gälla en stationär och en bärbar. Det kom jag på nu när jag svarade dig och så som jag har grämt mig över att jag inte har tillgång till databasen på den bärbara... Måste kolla upp :)

      Radera
    2. Förresten, hittade detta nu http://www.collectorz.com/book/faq.php?qid=98#faq98

      Woohooo!

      Radera
  11. Nya dator - skulle jag också behöva! :) Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gamla låter som ett tröskverk och har egentligen gjort hela tiden. Det ska bli oerhört skönt att bli av med den :)

      Radera
  12. Låter trevligt med ny dator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser verkligen fram emot det :)

      Radera
  13. Kul med ny dator! Och glad påsk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul med nya prylar :) Glad påsk!

      Radera
  14. Glad Påsk! Låter som en bra påsk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på en riktigt härlig påsk med mycket avkoppling :)

      Radera
  15. Det lutar nog snart åt en ny dator även här hemma. Den jag har nu beter sig lite misstänkt ibland, och det brukar ju vara ett tecken på att den kanske bör bytas ut. :-)

    När vi lyckas hitta hus och jag äntligen kan få upp mina böcker från flyttkartonger ska jag också kolla in det där bokprogrammet och få lite ordning på vad jag har och inte har...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas när det gäller datorer :)

      Det är nästan nödvändigt att böckerna är i något slags ordning innan man börjar använda programmet, annars blir det nog för svårt ;)

      Radera
  16. Det låter som en härlig helg. Det är kul med nya apparater typ datorn men det är alltid lite jobbigt när man ska få i ordning dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den nya datorn har faktiskt stått och väntat ett bra tag redan, men jag har väntat på en längre sammanhängande ledighet :)

      Radera
  17. Låter som en helg i min smak! Det blir ju alltid en del pyssel när det är dags för ny dator, men skönt när det är gjort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är bara att jag skjuter upp det hela tiden, för att jag vet att det är så jobbigt ;)

      Radera
  18. Låter inte så dumt. Lycka till med datorpysslet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det mesta verkar ha gått bra :)

      Radera
  19. Jag behöver oxå byta dator, men måste hitta en prisvärd först... Det tar lite tid sen att möblera till den som jag vill ha den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så mycket smågrejor som måste fixas när man byter dator. Alla de stora tänker man ju på, men de där som att det plötsligt börjar låta igen när man får mail eller när man trycker här eller där... jag höll på att bli knäpp här för en stund sedan, men nu tror jag att jag stängt av alla ljud jag inte behöver höra :)

      Radera