söndag 10 mars 2013

En smakebit på søndag: Boktjuven


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har hört talas om Boktjuven av Markus Zusak i evigheter, känns det som, men hela tiden tvekat om jag verkligen ville läsa den. Handlingen som beskrivs på baksidan låter inte speciellt bra och faktiskt har jag undrat lite över hur bra en bok om en bokstjälande flicka i Nazityskland skulle kunna vara. När jag sedan hoppade på utmaningen böcker om böcker så bestämde jag mig för att ändå läsa Boktjuven, att den handlar om böcker är ju solklart.

Vad fel jag hade. Den här boken handlar inte alls bara om en bokstjälande flicka och faktum är att den kan vara hur bra som helst. Jag läste faktiskt ut den igår eftermiddag, det gick helt enkelt inte att lägga ifrån sig boken, och nu vet jag inte alls hur jag ska kunna läsa något annat efter detta.

Att välja ut ett litet avsnitt var riktigt svårt, här finns mängder av tänkvärda och/eller vackra stycken som skulle göra sig bra. Till slut valde jag denna och smakebiten kommer från sida 404-405, vid detta tillfälle sitter 22 människor i ett skyddsrum, medan bomberna faller där ovanför. Och det är Döden som är berättaren.

Förtjänade de bättre än så här, dessa människor?
     Hur många hade aktivt förföljt andra, berusade av vittringen från Hitlers blick, upprepat hans meningar, hans stycken, hans verk? Var Rosa Hubermann ansvarig? Judegömmerskan? Eller Hans? Förtjänade de allihop att dö? Barnen?
     Svaret på var och en av dessa frågor intresserar mig mycket, men jag kan inte låta mig förledas av dem. Jag vet bara att alla dessa människor måste ha känt min närvaro den natten, bortsett från de yngsta barnen. Jag var föraningen. Jag var underrättelsen, mina inbillade fötter som klev in i köket och gick längs hallen.

46 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten:-) Dette er en bok jeg absolutt skal få med meg og den havner høyt oppe på ønskelisten min! Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  2. Det här är en av mina favoritböcker! ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår varför. Nu är den en av mina också.

      Radera
  3. Svar
    1. Ibland händer det. Ibland lever en bok upp till förväntningarna :)

      Radera
  4. Oj har du redan läst ut den, då ser jag framemot recensionen. Min ligger och väntar på mig.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt den inte vänta för länge :)

      Radera
  5. Läste Boktjuven för något år sedan och jag älskade den! En mycket, mycket bra bok!

    SvaraRadera
  6. Instämmer i hyllningskören. Älskade den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför har ingen berättat för mig? Kunde ingen sagt hur bra den var? Eller vänta, det gjorde de ju :)

      Radera
  7. Takk for smakebit. Boken står på ventelista mi, så nå gleder jeg meg til å lese den! Ha en nydelig søndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den lika mycket som jag gjorde.

      Radera
  8. Velkommen i klubben! Jeg leste Boktyven for et par år siden, og blir aldri ferdig med den, jeg bare ELSKER den :):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde faktiskt inte jag skulle gilla den, var väldigt tveksam. Tur var väl det att jag läste den ändå :)

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Den där boken borde jag läsa, har i alla fall tänkt göra det många gånger...

    SvaraRadera
  10. Jag tyckte mycket om Boktjuven. Det var ett bra tag sen jag läste den men delar av den hänger kvar hos mig fortfarande - hur det kunde vara för den vanliga tysken som inte var ute i själva kriget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den kommer nog att finnas kvar i tankarna länge. Det finns mycket att fundera på.

      Radera
  11. Denne har jeg kikket på mange ganger... Setter den nok på leselisten.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag absolut. Jag är mest ledsen för att det dröjt så länge innan jag läste den.

      Radera
  12. Det låter som om du verkligen gillade boken :-) Jag gillade den också när jag läste den (men inte så mycket som maken, jag tror det är hans favoritbok).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man nog säga att jag gjorde :) Favoritbok är det nog inte, men definitivt en av dem.

      Radera
  13. Boktyven har jeg stående i hyllen min, og når du sier at du ikke klarte å legge den fra deg så gleder jeg meg ekstra mye til å lese den! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken vinner på att läsas längre stunder också, även om det funkar att läsa en dutt här och en dutt där. Men jag fastnade rejält när jag gav mig tid :)

      Radera
  14. Det här verkar vara en otroligt bra bok. har länge varit sugen på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter så löjligt, men den är verkligen så bra som alla säger :)

      Radera
  15. Hadde glemt at jeg hadde den i bokhylla. Men etter at Anette ga den seks på terningen jf tematipset hos Bokblogggeir på onsdag er den rykket frem i køen. Og når du også skriver så fint om den, ja da rykker den enda lengre frem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det bästa jag läst på mycket länge.

      Radera
  16. En nydelig og interessant bok syntes jeg. En anderledes måte å se jødeforfølgelsen på. Ha en riktig fin søndag Monika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen inte lik någon annan bok jag läst :)

      Radera
  17. Det är en helt fantastisk bok! :) Jag upplevde att den hade en lite lång startsträcka, men att den var helt fantastisk efter det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du nämnde det, men jag märkte inget av det. Eller så var det för att jag var beredd på det. Men fantastisk är den.

      Radera
  18. Jag tyckte väldigt mycket om Boktjuven när jag läste den för några år sedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte varför jag var så envis och inte ville läsa den. Dumt!

      Radera
  19. Tack för smakbiten:) Detta är en bok som jag har funderat på att läsa och jag vet att min mormor tyckte om den så får nog snart ta mig i kragen till att läsa den.

    SvaraRadera
  20. Kan bara instämma med övriga, en mycket bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns skönt att tycka som (nästan) alla andra i det här fallet, det känns alltid som att jag är en motvallskärring :)

      Radera
  21. Jättebra smakbit! Bra val av bok!!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättesvårt att plocka ut ett litet stycke ur boken, jag tyckte det vimlade av avsnitt som var helt fantastiska.

      Radera
  22. Jeg har lyttet til boken på engelsk og elsker den <3 Tusen takk for smakebiten fra denne flotte historien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sällar mig till hyllningskören :)

      Radera