måndag 11 mars 2013

Tematrio - Skolan

Lyran ska byta jobb (GRATTIS) och då vill hon i veckans Tematrio få lite tips på böcker som utspelar sig i skolmiljö. Berätta om tre bra "skolböcker"!

Jag försökte verkligen få ihop mitt favorittema inom temat, men jag gick bet. Med lite fusk och god vilja så hade det nog gått, men det funkar så här också.

1. Carrie av Stephen King kanske inte är den första bok man tänker på när man tänker skoljmiljö, men den handlar faktiskt om en tjej som blir mobbad i skolan för att hon är annorlunda. De skulle bara veta hur annorlunda...

2. Raseri av Stephen King (som Richard Bachman) handlar om 17-årige Charles som plötsligt en dag tröttnar och tar med sig sitt vapen till skolan. Och den är faktiskt skriven så tidigt som 1987...

3. En komikers uppväxt av Jonas Gardell utspelar sig inte bara i skolan, men tillräckligt mycket för att få vara med här. Tycker jag.

16 kommentarer:

  1. Inte läst någon av dessa, även om Carrie är en hyllvärmare hos mig sedan många år. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Vi är många som tänkt på Gardells bok. ser jag. Stephen King är absolut inget för mig, däremot är det makens favoritförfattare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville inte ha med Harry Potter så det fick bli Gardell i stället?

      Radera
  3. Jag minns inte om jag har läst Raseri. Jag tror inte det. Jag läste någon annan av hans Bachman-böcker - Förbannelse - men Raseri har jag inte läst.

    De andra två har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans Bachman-böcker är ju lite annorlunda än de andra, råare på något sätt. Förbannelse kommer jag ihåg. Raseri tyckte jag var lika bra, men den bästa är ju Maratonmarschen,

      Radera
  4. Men tänk att King hade två böcker i skolmiljö, det mindes jag inte alls!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev ärligt talat lite förvånad också :)

      Radera
  5. Åh, Carrie var det länge sen jag läste! Det är nog den enda King jag läst. :)

    SvaraRadera
  6. Ja, Gardell kom ju med på min lista också. Fast det hade varit kul att återigen se en lista med tre King-böcker ;-)

    SvaraRadera
  7. En komikers uppväxt är den enda av böckerna jag läst, men den var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte jag skulle ta och läsa de andra om Juha också. Någon gång.

      Radera
  8. Carrie är en sådan där bok som jag borde läsa men inte har gjort. Den ska ju till och med komma på bio hörde jag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, en ny version då antar jag? Får nog ta och kolla upp detta :)

      Radera