fredag 1 mars 2013

Bokbloggsjerka 1 – 4 mars

Vårsol ute och Annikas bokbloggsjerka inne. Kan det bli bättre?

Veckan uppgift är: Vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?

Om man nu ska vara helt ärlig, och det ska man ju, så läser jag nog de genrer som jag vill. Det finns liksom inget jag går och trånar efter, men inte klarar av. Däremot kan jag tycka det är lite synd att jag inte gillar de där nya, moderna och läckra vampyrerna, som bara springer runt och är sexiga, då hade man ju haft obegränsat antal böcker att läsa. Men så länge jag har så mycket annat att välja på så är det egentligen inget jag saknar. Detta gäller även sådana genrer som romance (som jag nog aldrig provat) och paranormal (som jag nog inte heller provat), dock känns det som att jag någon gång kommer att läsa något därifrån.

Och så har vi ju käpphästen; fantasy. Jag har läst massor av det, somligt älskar jag men somligt har jag bara för svårt för. Jag vill ju gärna tycka om all fantasy. Möjligtvis beror det på om det handlar om fantasivärldar eller ej, men det stämmer inte till 100%. Åtminstone har jag betydligt lättare för sorten som rör sig i en värld liknande vår. Och där det finns människor. Men inte alltför många karaktärer. Med för konstiga namn.

Nu medan jag skriver så kommer jag på också att jag skulle vilja läsa mer science-fiction (liknande Arthur C Clarke, Isaac Asimov), men där beror inte den lilla läsningen på att jag inte klarar av det utan mer på att jag inte hittar sådana böcker. Detta gäller även dystopier. Tips mottages tacksamt.

24 kommentarer:

  1. Jag kan bara läsa vampyrer med måtta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte ens det, eller... de där gammalmodiga, elaka klarar jag i små doser :)

      Radera
  2. Jag har också insett att jag främst gillar fantasy där man befinner sig i verkliga världen och i en parallell, inte lika mycket de som är i rena fantasivärldar.
    Och vampyrer tror jag att jag kan klara mig utan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju tyckt om både Harry Potter och serien om Eragon, som ju inte är speciellt lika så jag vet inte ens vilken sort jag gillar :)

      Radera
  3. Nej Science fiction läser jag nog inte heller så där får du inget tips. Jag har bara inte hört talas om några bra
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite som att det inte skrivs science fiction längre. Kanske beror det på att inget är science fiction nu för tiden, allt är väl möjligt :)

      Radera
  4. Ditt svar liknar i mångt och mycket mitt. Fantasy försöker jag gilla men oftast tycker jag bara att de är okej, de griper liksom inte tag i mig. Och jag kan hålla med om att de måste ha lite verklighetsförankring :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt det där med fantasy. Kanske är det så enkelt att det beror på humöret?

      Radera
  5. Just det. Alla nya vampyrböcker är något som jag inte ens testat att läsa. Borde kanske försöka mig på någon! Däremot kikar jag på vissa vampyr stories på film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som andra vänliga bloggare påpekat så handlar ju en älskad bok om vampyrer (Salems Lot av Stephen King) och även John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in, som jag också gillade, har ju vampyrer med. Dock är det ju mer den elaka sorten :)

      Radera
  6. Jag tror det är sagan om ringen som får mig att rygga lite för fantasy, folk som läst den har snöat in totalt. Dom jag träffat ofta haft ett mer nära förhållande till den än religiös fundamentalister har till Bibeln. Själv skämde jag ut mig vid ett tillfälle när jag trodde att Gargamel var en av figurerna. Det visade sig att han hörde hemma i en helt annan bok och åt smurfar :)
    Men om du inte läst Harry Potter så rekommenderar jag den, kanske inte räknas som renlärig fantasy, men en bra inkörsport.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har visserligen läst Sagan om ringen, men helt såld blev jag inte. Däremot älskade jag Bilbo :)

      Harry Potter är både läst, sedd och älskad :)

      Radera
  7. Jag har ett förslag- serien "Women of the otherworld" av Kelley Armstrong. Lite fantasy, lite romantik. Kan till och med passa in i paranormal-kategorin, men jag är inte riktigt säker på vad som kan räknas dit själv, så.. Inga dvärgar med svärd som döpts till evighetslånga namn alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju som något som kan passa mig, just avsaknaden av dvärgar med svärd och evighetslånga namn tilltalar mig :)

      Ser att böckerna finns på biblioteket. Tack för tipset!

      Radera
  8. Paranormal har jag inte läst, och ingen romance med undantag för att jag försökte läsa 50 nyanser men gav upp för den var tråkig. Nu har jag dock fått hem Simona Ahrnstedts Överenskommelser, den ska bli kul att testa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Simona Ahrnstedt har jag bara hört bra om. Faktiskt en författare jag funderat på att läsa :)

      Radera
  9. De där sexiga vampyrerna för vara för min del också och fantasy får jag kämpa lite med. Det uppstår liksom ingen ljuv melodi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är så tråkigt och lite sorgligt när jag så gärna vill gilla böcker och inte gör det. Jag vill ju höra den där ljuva melodin :)

      Radera
  10. Jag har fått svårare för fantasivärldar i fantasy på senare år. Det beror nog på att jag och Tolkien har avbrutit den kärleksaffär vi en gång hade och att folk är så vansinnigt förtjusta i att vara nästan-Tolkien. De fantasivärldar jag gillar ligger långt ifrån Tolkien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog det som är felet med mycket fantasy, att den så gärna vill vara en ny Sagan om ringen. Jag kommer ihåg att jag kämpade mig igenom alla böckerna någon gång i början av 80-talet, men det bestående minnet är ändå att jag tyckte det var bra. Läsa om dem kommer jag nog emellertid aldrig att göra ;)

      Radera
  11. Rekommenderar Margaret Atwood för dystopisk science fiction, till exempel "Oryx and Crake".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte läst någon dystopi/science fiction av Atwood. Ska kolla upp den här boken, tack för tipset.

      Radera
  12. Jag borde försöka läsa mer science fiction :-)

    SvaraRadera