tisdag 19 mars 2013

Tematrio - Saint Patrick

Saint Patrik's Day var det tydligen i söndags och det ska vi fira i Lyrans Tematrio den här veckan. Berätta nu om tre böcker skrivna av irländska författare.

Faktiskt blir det ett litet tema inom temat (ja, egentligen två), det var ett tag sedan.

1. Marian Keyes var den första jag kom att tänka på. Jag har läst alla hennes böcker om familjen Walsh (utom den senaste), men favoriten är nog Vattenmelonen. Nu var det över tio år sedan som jag läste den så jag minns inte speciellt mycket, förutom det att jag skrattade nästan hela tiden. Denna handlar i alla fall om systern Claire, som blir lämnad av sin man nästan direkt efter att hon fött deras första barn.

2. En annan irländsk författare är Cecelia Ahern, som bland annat skrivit PS: Jag älskar dig! En bok som jag faktiskt älskade, trots att jag sett filmen först. Den handlar om Holly som blir änka strax före sin 30-årsdag, när Gerry dör efter en kort tids sjukdom. Vad Holly inte vet är att Gerry har lämnat några överraskningar.

3. Sheila O'Flanagan vet jag inte riktigt hur jag hittade, men hennes Inte han! blev jag väldigt underhållen av. Den handlar om syskonen Andie och Jin som blir upprörda och bestörta när deras mor, änka sedan drygt ett år, kommer tillbaka från en kryssning i Västindien. Hon kommer nämligen inte ensam. Hon har sällskap med en ung, snygg man.

21 kommentarer:

  1. Jag har också Marian Keyes i min trio. Kom på att kag har "Inte han!" stående bland mina olästa böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gav Inte han! en fyra, så jag måste ha gillat den :)

      Radera
  2. Aha Sheila O'Flanagan ,det namnet känner jag igen. Tror jag har någon bok av henne
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är nog inte riktigt lika känd som Marian Keyes.

      Radera
  3. Jag har inte läst något av Marian Keyes på säkert tio år, men jag minns att jag tyckte om henne. Kommer också ihåg en lite rolig recension som gnällde på alla "konstiga, irländska" namn (ja, upphovspersonen var amerikan och fast besluten att tillskriva sig en stereotyp). Att författaren är från Irland gör det kanske inte så konstigt att namnen är irländska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså ibland jag kan hålla med om att de gör det lite extra konstigt för sig. Om man bara läser det utan att kunna irländska uttalsregler och traditioner kanske man inte skulle ha så lätt att hänga med på att min kompis Eoghan och en jobbarkompis jag hade där, Eoín, båda uttalar sitt namn som Owen. Men det är ju det som är charmen med att läsa böcker, man vill känna varifrån de kommer, även i karaktärernas namn.

      Radera
    2. Det är väl klart att irländare har irländska namn :)

      Radera
  4. Jag har läst alla tre, men Ahern är nog favoriten. Jag läste många av Keyes första böcker, men av någon anledning slutade jag där. Jag vet knappt vad hon har skrivit de senaste åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst en av Ahern och tänkte nog inte läsa fler. Tycker de fått lite dålig kritik. Får nog tänka om nu :)

      Radera
  5. O'Flanagans bok har jag hemma tror jag, men oläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många av de jag läst av O'Flanagan är lite... tramsiga.

      Radera
  6. Jaha, jag visste inte att författaren till P.S jag älskar dig kom därifrån. Har iofs bara sett filmen, världens tjutfilm ju ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nästan garantera att du inte gråter ett dugg mindre åt boken ;)

      Radera
  7. Den enda jag läst är Keyes, men hade ingen tanke på att hon var irländsk. Glömsk;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att merparten av chick-litförfattarna kommer från Irland :)

      Radera
  8. O'Flanagan var faktiskt ett nytt namn för mig. Får se till att kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte hon är lika bra som Keyes, men det funkar.

      Radera
  9. Det var inte lätt att komma på några irländska faktiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då läser du nog ingen chick-lit ;)

      Radera
  10. Är det faktiskt så att Irland är chick-littens förlovade land?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för mig verkar det vara så i alla fall. Det ser ut som att det är den enda chick-lit jag läser :)

      Radera