söndag 17 mars 2013

En smakebit på søndag: Isens gåta


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Smakebiten den här veckan kommer från Isens gåta av Raymond Khoury, en bok jag började läsa så smått i igår. Det ska tydligen vara en thriller och förutom en prolog (som smakebiten är från) så börjar det med ett ljusfenomen över Antarktis och som av en händelse så råkar ett TV-team vara där så hela världen kan få se. Vad beror fenomenet på? Är det Gud? Djävulen? Klimatförändringar? Vad?

Smakebiten är de allra första meningarna från prologen.

Samtidigt som han stirrade ner i ravinens botten som rusade mot honom lade Danny Sherwood märke till att det uttorkade, steniga landskapet som svischade förbi nu rörde sig allt långsammare. Inte för att det var till någon tröst. Det enda det åstadkom var att insikten riktigt sjönk in, om och om igen, i hans omtumlade medvetande. Den overkliga, kväljande, obestridliga insikten att han skulle vara död om några sekunder.

26 kommentarer:

  1. Boka har tydeligvis en spennende start. Takk for smakebiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt lite förvånad över att den började så... dramatiskt :)

      Radera
  2. Flott smakebit, tusen takk for tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas den är lika bra som det låter :)

      Radera
  3. Det verkar som en väldigt spännande, men lite ruskig, bok :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen ska den vara en känga till extremhögern i USA, om jag fattat rätt. Kollade upp den lite :) Får se hur mycket politik det blir, min toleranströskel för politik i skönlitteratur är extremt låg.

      Radera
  4. Tusen takk for en fin smakebit:-)

    SvaraRadera
  5. Hoppas det blir vår i boken och isen smälter.. Jag längtar efter vår jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, den börjar med att glaciärisen på Sydpolen smälter, så...

      Jag håller med dig. Mer vår åt folket!

      Radera
  6. Så börjar en riktig thriller!
    Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ändå van vid att läsa thrillers, men jag blev lite överrumplad där :)

      Radera
  7. Tack för tipset. Det där låter som en spännande bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas resten är spännande också.

      Radera
  8. Dette høres virkelig spennende ut.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den börjar onekligen bra och historien låter ju speciell :)

      Radera
  9. Händelserik inledning på boken, ser det ut som! Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  10. Jeg har bare lest en bok av Raymond Khoury, den het Ringen er sluttet og handlet mye om spioner og agenter i Israel/Syria/Libanon. Den var spennende nok, men ikke helt min stil. Ting var på en måte for enkle, eller de klarte alltid oppgavene sine uansett hvor mange som skjøt etter dem :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog egentligen bara hört negativt om denna, så det ska bli intressant att läsa vidare.

      Radera
  11. Det var en spännande proglog! Jag har dock inte hört talas om varken författaren eller boken förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baksidetexten innehöll på tok för många trigger-ord för att jag skulle kunna låta den vara :)

      Radera
  12. Jeg tror faktisk jeg har lest en bok av denne forfatteren, den het Den siste tempelridderen eller noe lignende(og boken har blitt filmatisert i senere tid). Jeg mener å huske at boken var litt i samme stil som Da Vincikoden av Dan Brown, men ikke like god.

    Tusen takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer, han har skrivit den. Hade jag vetat då, när jag köpte den här boken, vad jag vet nu så skulle jag nog inte valt den. Det är inte mycket positivt jag hört om denna författare. Men än så länge är den helt OK.

      Radera
  13. Høres ut som en spennende thriller!

    SvaraRadera