tisdag 19 mars 2013

Topp Tio böcker jag var tvungen att ha, men som fortfarande är olästa


Återigen dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Egentligen skulle jag kunna kopiera förra veckans lista, för nu handlar det om Top Ten Books I HAD To Buy...But Are Still Sitting On My Shelf Unread. För att göra det lite roligare så ska jag variera mig och bara ta med böcker som är köpta förra året, endast en bok från förra veckan är med igen.

1. Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen har nästan börjat bränna sönder hyllan. Speciellt som jag köpte ytterligare tre delar på bokrean.

2. Nu ser du mig av S J Bolton fick jag i julklapp och det känns som att jag är rätt ensam om att inte ha läst denna än. I alla fall bland oss som läser deckare.

3. Bländverk av Thomas Erikson vill jag jättegärna läsa, än mer efter jag vann andra delen i en utlottning hos Lotten.

4. Mörka platser av Gillian Flynn.

5. Jag kan se i mörkret av Karin Fossum är ingen Konrad Sejer-bok, men det jag hört om den hört boken får mig att tro att jag gillar den.

6. Himmelsdalen av Marie Hermanson låter som en bok som skulle passa mig perfekt. Ändå bara står den där.

7. [buzz] av Anders de la Motte. Se punkt 2.

8. Gengångare av Jo Nesbø kan jag egentligen inte fatta att jag inte läst än. Jag gillar ju Harry Hole.

9. Innan jag somnar av S J Watson låter som en variant av min favoritfilm, Memento, men inte ens det har hjälpt.

10. Främlingen i huset av Sarah Waters köpte jag faktiskt på rean förra året. Så gissa vilket öde som väntar de jag köpt i år...

22 kommentarer:

  1. Nr 1,3 och 7 gillade jag när jag läste :) Så ta nu och lägg dem i en prio ett hög för du kommer inte ångra dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det är ju så många andra böcker som också vill vara högst upp :)

      Radera
  2. Bländverk läste jag precis, och tyckte jättebra om den. Sarah Waters boken är också jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag misstänkte att det var så :)

      Radera
  3. Jag har inte läst något av S:J Bolton än,så du är inte ensam.
    Däremot har jag läst alla av Jussi Adler-Olsen, sjukt bra tycker jag.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boltons bok får jag nog faktiskt ta och läsa snart, del två har ju redan kommit.

      Radera
  4. Ta genast fram Harry Hole! Nästa bok kommer ju ut snart och då gäller det att vara förberedd. Du har ju dock turen att veta att det kommer en ny nu, när jag läste den tänkte jag "Va!? Såhär får det inte gå till!" ;)
    Kvinnan i rummet har jag också hemma stående, förstår inte heller varför den inte blir läst. Tror att jag skulle gilla serien liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det händer något i Gengångare, många har nämnt det :)

      Visst känns det som att man skulle gilla Jussi Adler-Olsens böcker jättemycket. Fattar inte varför vissa böcker bara blir stående.

      Radera
  5. Innan jag somnar kan jag verkligen rekommendera! Väldigt spännande läsning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tro det. Det känns som något som är perfekt för mig :)

      Radera
  6. Jag har varken läst nr 2 eller 7 så du kommer inte att vara sist;-)
    Läs nu Mörka Platser så man får se vad du tycker! Och jo, Bländverk och Gengångare måste du placera högt förstås:-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju det som är problemet. Detta är inte heller de enda böckerna jag har som blivit stående ;)

      Radera
  7. Jag och Innan jag somnar kom inte riktigt överens.

    Främlingen i huset tycker jag är riktigt bra :) Dock har jag märkt en tendens att Sarah Waters lätt blir träig på svenska, även om jag inte förstår varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ju Innan jag somnar ännu mer spännande, någon som inte håller med ;)

      Ska tänka på språket när jag läser Waters.

      Radera
  8. Innan jag somnar var otroligt spännande. Sådär mes-spännande som jag klarar av, eller vad man ska kalla det. ;-) Inte lika mörk som Memento, men helt klart med hintar åt den filmen (som jag för övrigt älskar).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi två som älskar Memento :)

      Radera
  9. Jag har både Buzz och Geim här hemma som jag ser fram emot att läsa, har hört av flera kollegor att de ska vara så bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har nog bara hört bra om hela serien. Därför är det lite konstigt att de fortfarande är olästa :)

      Radera
  10. har du sett de indiska filmerna baserade på memento? båda heter ghajini, hindiversionen är en remake av tamilversionen.

    http://www.imdb.com/title/tt0449951/
    http://www.imdb.com/title/tt1166100/

    båda är jättebra gjorda och har fenomenala skådisar, rekommenderas varmt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det indiska remakes :) Jag måste kolla upp. Tack!

      Radera
  11. Innan jag somnar och Himmelsdalen kan du genast börja med. Spännande, relativt lättlästa pga ett språk som gör att det går framåt utan att man behöver anstränga sig... Läs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vid sådana här tillfällen jag önskar att jag kunde klona mig, då kunde jag läsa fler böcker på en gång :)

      Radera