fredag 22 mars 2013

Bokbloggsjerka 22 – 25 mars

Efter ett olyckligt datorstopp är äntligen Annikas bokbloggsjerka tillbaka. Så nu kan det bli ordning på fredagarna igen.

Veckan uppgift är: Kan du ge exempel på en hyllad bok som du avskydde eller som du inte alls förstod dig på?

Ja, det finns ju ett par sådana exempel. Vi kan ju ta den som jag hade allra svårast för och som alla andra verkar fullkomligt älska. Den där Knausgård alltså. Vad är grejen med honom egentligen? Jag läste Min kamp 1 (bara namnet får mig ju att inte vilja läsa) och höll på att bokstavligt förlora all min läslust. Det var så ordrikt, detaljerat och trist att jag nästan förlorade förståndet. När man beskriver något helt ointressant på fyra sidor, då tappar jag lusten. Behöver jag säga att det inte blir fler Knausgård?

32 kommentarer:

  1. Bara titeln får mig att backa bort. Hur tänkte de där? o.O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de hade väldig otur när de tänkte.

      Radera
  2. Å ena sidan så tänker jag "aldrig i livet" om den serien (och jag undrar också över namnet!), å andra sidan så finns det en liten liten nyfiken del av mig;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår att du är nyfiken, det var jag också. Och jag är numera botad :)

      Radera
  3. Haha ja den boken lät inte som någon höjdar bok alls :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den var alldeles utomordentligt trist.

      Radera
  4. Jag har aldrig förstått det där med Knausgård, för det första vem är det? För det andra, hur lång får en biografi vara? För det är en biografi antar jag på namnet. Nej, det är nog inte en bok för mig heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte heller grejen med Knausgård. Vem kan vara så känd och hunnit med så mycket vid 40 års ålder att det tar sju (eller hur många det nu blir) ganska tjocka böcker att berätta om det?

      Radera
  5. Jag håller med om titeln! Hur sjutton tänkte de egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det betyder att man ska jämställa Knausgårds kamp med den andres, som har skrivit en bok med samma namn.

      Radera
  6. Den låter alldeles för detaljerad för min smak. Har en sådan bok ett fantastiskt språk kan det funka. Inte annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig hjälper inte ett aldrig så fantastiskt språk om det är roligare att titta på färg som torkar än att läsa boken.

      Radera
  7. Håller med dig. Inget som lockar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, håll dig borta från de böckerna :)

      Radera
  8. Har hört ganska mycket negativt om den serien så jag bryr mig inte ens om att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ändå ganska glad att jag läst en av dem, nu vet jag i alla fall att jag inte vill läsa resten ;)

      Radera
  9. Jag har hört en del positiva saker om Knausgårds serie, folk som till exempel inte kan bärga sig tills nästa del kommer ut och så där. Men jag har inte känt något överväldigande behov av att bekanta mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har sagt upp bekantskapen med Knausgård.

      Radera
  10. Jag köpte första delen på förra årets bokrea men har inte läst den än. Blir lite nyfiken när det finns väldigt delade meningar om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste ju prova för att få veta :)

      Radera
  11. Den serien tänker inte jag heller läsa. Dels så får titeln mig att hoppa bakåt några steg och sedan verkar den vara ganska tråkig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkig är inte riktigt rätt ord. Jag skulle gärna vilja göra förklaringen till titelvalet, hur kunde de tycka att det var ett bra val?

      Radera
  12. Huvudet på spiken,,bara titeln får en att backa
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara inte förstå hur man kan välja just de två orden i kombination. Det finns ju så många andra :)

      Radera
  13. Ja, den boken enten elsker man eller hater man! Jeg har tenkt å styre langt unna den, og har IKKE tenkt å lese den. Men kanskje prøver jeg meg på bokbloggsjerka i morgen. Morsom utfordring/utmaning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart är att boken inte var något för mig :) Jerkan är en riktigt kul utmaning. Många frågor tvingar en att tänka till ordentligt :)

      Radera
  14. Onödiga beskrivningar är verkligen inget som är intressant och som får mig att inte vilja läsa vidare! Det blir nog ingen Knausgård för mig i heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, speciellt inte när det görs på ett sätt som antyder att man tar sig själv på allt för stort allvar.

      Radera
  15. Håller helt med dig om Knausgård. Hans navelskåderi gick mig på nerverna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Navelskåderi är ett alldeles utomordentligt ord för detta.

      Radera
  16. Det gläder mig, höll jag på att säga. :) Jag vägrar att läsa dem pga titeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du frågar mig så missar du absolut ingenting.

      Radera