lördag 14 april 2012

Bokbloggsjerka 13 – 16 april

Lite senare än vanligt för min del så kommer äntligen veckans bokbloggsjerka från Annika.

Veckan uppgift: Pusha för en nordamerikansk författare som du gillar.

Wow! Två lätta frågor i rad. Det får ju förstås bli min favoritförfattare, alla kategorier. Han behöver nog i och för sig ingen pushning, men han får det ändå.

Självklart väljer jag Stephen King, en författare som jag följt, nästan maniskt slaviskt, sedan jag läste Död zon någongång på 80-talet, tror det måste ha varit 1984. Nästan 30 år har vi alltså fått tillsammans nu. Ett tag övervägde jag att överge honom, då när han skrev mest väldigt överdrivna böcker, men jag är glad att jag envist höll fast vid honom för nu är han tillbaka bättre än någonsin.

Om man inte har läst något alls av Stephen King så tycker jag att man borde göra det. Han har skrivit så många olika sorters böcker, så även om man inte gillar skräck (Varsel eller Jurtjyrkogården) eller fantasy (Pestens tid eller serien om Det mörka tornet) eller vampyrer (Staden som försvann) så finns det en och annan godbit (Den gröna milen eller Flickan som älskade Tom Gordon). Eller varför inte mastodontromanen Under kupolen, som är helt omöjlig att genrebestämma.

30 kommentarer:

  1. Ja han är en riktig goding den där Stephen:-) jag har Under the dome hemma men har liksom inte kommit loss med den än.
    Den är så jädrans tjock:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den bara ser tjock ut, den går riktigt snabbt att läsa. Mest beror det ju förstås på att den var svår att lägga ifrån sig.

      Radera
  2. Hehe, jag hade faktiskt inte tänkt på King, han är mer institution än amerikan, kanske? Den senaste King jag läste var "att skriva" och det gills kanske inte. Annars var det ett tag sedan. Läste honom mycket på 90-talet. Kanske borde gräva upp honom igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans senaste böcker är riktigt bra. Som sagt, bättre än någonsin :)

      Radera
  3. King är ett oläst kapitel hos mig. Förblir nog det också, han har aldrig lockat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite synd, för jag tror nog att han skrivit något som passar alla. Men det kan ju vara skönt att ha någon vit fläck också, som man kan ta tag i någon annan gång :)

      Radera
  4. Läste mycket av King för ca 20 år sen (pga min make som läste mycket) men nu var det länge sen. Tror Det var största upplevelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också riktigt bra, men ändå inte så jag skulle kalla det en av hans bästa.

      Radera
  5. Jag har inte läst något av King, men ju mer jag läser mig till om hans böcker destor mer sugen blir jag. Så snart ska jag nog göra slag i saken!

    SvaraRadera
  6. Inte alls överraskande så är jag mest förtjust i dom böckerna som är fantasy. "Talismanen" som han skrev med Peter Straub, den gillar jag mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gissar jag att du läst Svarta huset också, som är fortsättningen på Talismanen?

      Radera
  7. Det var länge sen jag läste Stephen King men i ungdomen var han en favorit. Varsel är nog den som jag gillade bäst medan Jurtjyrkogården (eller hur den nu stavas) var den som fick mig att sluta läsa (slutade efter halva eftersom jag tyckte det som höll på att hända var så hemskt).
    Av hans senare böcker finns Liseys berättelse bland mina olästa böcker och har stått där ett par år. Vad tyckte du om den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liseys berättelse var nog den boken där jag först började hoppas att min "gamle" King var på väg tillbaka. Jag tyckte den var mörk, otäck och ryslig men ändå med en massa hopp :)

      Radera
  8. Jag har i princip inte läst något av King. Jag gillar ju varken scifi, fantasy eller skräck. Det är nog inget för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har skrivit så mycket annat än sci-fi, fantasy och skräck. Som till exempel novellerna i Sommardåd och Vinterverk (Different Seasons på engelska), där finns novellerna som filmerna Stand by me och Nyckeln till frihet bygger på.

      Radera
  9. Jag har inte läst något av Kingen- hör och häpna! Har blivit lite avskräckt av det övernaturliga. På senare tid har han ändå börjat locka lite mera, så kanske en vacker dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen stor synd och skam :) Du kan ju välja något som inte är skräck, till exempel novellsamlingarna i mitt svar till Boklusen...

      Radera
  10. Jag har lite svårt med det här med skräck. Blir svårt att sova om kvällarna liksom... men har varit lite sugen på King ändå och detta övertalade mig. Under nästa sväng till bibblan blir det Stephen King för mig! :)

    PS såg på jobbet idag att han kommer ut med en ny bok på engelska nu den 24 april. Men misstänker att du redan visste det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har hört talas om den. En åttonde bok i serien om Det mörka tornet. Den får definitivt vänta tills den kommit på svenska, eftersom jag har de andra sju på svenska :)

      Radera
  11. Valde Varsel till Boktolvan i år men annars har jag nog inte läst något av honom, lite skamligt ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har i alla fall valt en av hans bästa och mest otäcka :) Boktolvan är för övrigt ett fantastiskt sätt att "lura" sig att läsa nya författare.

      Radera
  12. Har läst maratonmarschen, det är väl King, eftersom en elev läst den. Den var bra men är ingen skräckfantast annars. Har som mål att läsa nån "lätt" skräck under året. Nåt tips?

    SvaraRadera
  13. Jodå Maratonmarschen är King, en av de han skrev under pseudonym.

    Hans Duma Key tyckte jag var lite lagom småpirrig :)

    SvaraRadera
  14. Jag började precis nedteckna böcker jag minns att jag läst för länge sedan och då kom jag på att jag läst åtminstone Varsel, Carrie, Cujo, Christine och Eldfödd. Sen har jag för mig att jag läste Det eller Pestens tid. Det var någon tjock historia. Men sen har jag ju sett massor av King på film också så det är lite svårt att veta vilka jag läst och vilka jag sett. De fem förstnämnda är jag dock säker på att jag läst, sen har jag också sett iaf Varsel, Cujo och Christine (och fler såklart!). Just Christine såg jag väldigt många gånger av någon anledning. Jag menar, en levande bil? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske skulle läsa Om en Buick 8, den handlar om en bil den med.. Jag har också någon konstig grej med levande bilar verkar det, för jag älskade både den och Christine :)

      Radera
  15. Jag drog mig länge för att läsa King, av samma anledning som några ovan - fantasy, skräck etc. är inget för mig. Så kom jag över Jurtjyrkogården för nästan inga pengar alls och tänkte att det kanske var på tiden att ge hans böcker en chans. Jag upptäckte ganska snart att King var en så skicklig berättare att hans val av genre blev oväsentligt. Det funkade himla bra ändå. Ser fram emot att läsa mer av honom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis så är det. Vad han än väljer att skriva om så blir det bra. Och jag vill bara ha mer :)

      Radera
  16. Det är en av min mans favoritförfattare som jag aldrig fastnat för. Kanske dags för en omprövning? Alla hans böcker finns lättillgängliga i min bokhylla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken lyx. Och vilken bra boksmak din man har :)

      Radera