fredag 20 april 2012

Bokbloggsjerka 20 – 23 april

Fredag igen och då kommer Annikas bokbloggsjerka som ett brev på posten eller som ett mejl i inboxen.

Veckan uppgift är: Hur många sidor/kapitel ger du en bok innan du lägger undan den om den inte tilltalar dig över huvud taget.

Detta var också en väldigt enkel fråga, för mig i alla fall. Svaret är att jag inte lägger undan en bok som jag har påbörjat.

Jag vet ju allt det där med så många böcker så lite tid, men jag kan helt enkelt inte ge upp. Även dåliga erfarenheter är ju erfarenheter och också de hamnar i mitt bagage som jag bär med mig.

29 kommentarer:

  1. Intressant tankesätt. Jag tror att jag tänker lite likadant. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min teori är att det här speglar lite hur man ser på livet i stort. Om man håller ut och fortsätter eller bara ger upp. Ingen empirisk undersökning är gjord dock :)

      Radera
  2. Jag har en helt annan inställning ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ändå skönt att det finns alla sorter :)

      Radera
  3. Jag måste erkänna att jag har nog motsatt inställning - jag känner att jag inte har tid med dåliga erfarenheter. Men jag försöker ofta läsa de böcker jag ger upp hoppet om vid ett senare tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte alltd en bok passar humöret vid ett specifikt tillfälle, så jag har nog lättare att förstå att man "skjuter upp" läsningen av bok än att man inte läser den alls.

      Radera
  4. Usch - jag är full av fördomar när det gäller böcker och känns det inte rätt så brukar jag skeppa dem utan vidare betänkligheter. Jag är helt omoraliskt i detta avseende:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan ju omöjligt gilla allt. Jag ska fundera på om detta är en livsläxa som jag behöver lära mig :)

      Radera
  5. Vi verkar dela samma inställning, håller med fullt ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen beror det bara på en stor envishet :)

      Radera
  6. Jag är också inne på din linje. Det har dock hänt att jag lagt ifrån mig någon bok några enstaka gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen är det helt OK att släppa en bok, men tänk om jag missar något alldeles i slutet... :)

      Radera
  7. Med vissa undantag gör jag likadant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att vi ändå är ganska många som läser ut böckerna, ett tag trodde jag att jag var ensam om det.

      Radera
  8. Jag läser i princip alltid ut böcker jag påbörjat, men är det en bok jag verkligen inte gillar tenderar jag att skummläsa boken lite mer än vad jag brukar vara nöjd med i efterhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag hittar en som som jag inte speciellt mycket om så brukar jag hetsläsa så den ska ta slut fort :)

      Radera
  9. Jag gjorde likadant trodde jag. Fast det ligger några halvlästa i bokhyllan. Och på senare tid har jag börjat resonera annorlunda, jag orkar inte kämpa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske helt enkelt inte har hittat en så dålig bok så att jag bara inte kan fortsätta. När jag tittar på betygen jag gett ser det faktiskt nästan ut så.

      Radera
  10. Svar
    1. Nja, det vet jag inte. Det är inget jag ens funderar på, det är bara så det är :)

      Radera
  11. Det är en intressant inställning. Men jag dumpar nog böcker ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar att tro att jag ännu inte hittat en så dålig bok att jag varit tvungen att avbryta den :)

      Radera
  12. Jag läser också ut böcker. Men det har hänt att jag inte gjort det. Och de böckerna minns jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avskyr att ge upp, jag tror det beror på det. Eller att jag inte lyckats hitta en så dålig bok :)

      Radera
  13. Jag dumpar också böcker ibland. Två hittills i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag avbröt en bok så tror jag att jag skulle fundera mig tokig på hur den slutade :)

      Radera
  14. Haha! Bra fråga. :) Nej, jag har aldrig ångrat att jag plågat mig igenom en bok. Jag har däremot betett mig som en kinkig barnunge en dag eller två (i ren protest), men man är ju ändå en erfarenhet rikare. Och man kan ju inte bara samla på bra erfarenheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldirg ångrat mig när jag väl är klar med boken, men udner tiden jag läser så blir jag lite grinig :)

      Radera