måndag 2 april 2012

Tematrio - Påskläsning

Påsken närmar sig med stormsteg och då ska man ju tydligen läsa deckare, påskekrim, som det heter i grannlandet Norge. Veckans Tematrio från Lyran handlar om precis det. Veckans uppgift: Berätta om tre bra böcker som passar för Påskläsning!

Här är mina tre tips:

1. Till offer åt Molok av Åsa Larsson. Givetvis. Tyvärr har jag inte denna, eftersom jag har infört ett mindre köpstopp just nu. Jag hoppas få den när jag fyller år, men hade jag haft den nu till påsk så skulle jag ha läst den.

2. Pansarhjärta av Jo Nesbø. Den här delen har jag sparat så jag inte skulle behöva vänta så länge på nästa och den ska jag faktiskt läsa till påsk. Är det tänkt. Om man nu redan skulle ha läst denna så tycker jag att man ska ge sig på nästa, Gengångare.

3. Vad passar bättre att läsa om till påsk än häxor? Därför måste jag ju ha med Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren. Jag har visserligen precis läst ut den och ett inlägg om den kommer ett tag, men så mycket kan jag säga att bra, det var den.

12 kommentarer:

  1. Jag borde säkert bekanta mig med "Cirkeln". Böcker om häxor är lite min melodi, det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville egentligen inte läsa den, jag blir lite motvallskärring när något blir så hyllat. Men ibland måste även jag ge upp och jag är glad att jag gjorde det :)

      Radera
  2. Jag läste ut Cirkeln i morse. Överraskande bra! Jag var också tveksam till att läsa den men så glad för att jag gjorde det. Synd att del 2, Eld, verkar dröja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var faktiskt lite orolig att jag inte skulle gilla den, men det var det aldrig någon risk för :) Jag säger också överraskande bra!

      Radera
  3. Åsa Larsson måste jag verkligen läsa något av snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa Larsson är minst lika bra som Arne Dahl, så där har du två fantastiska författare :)

      Radera
  4. Cirkeln ligger i att läsa högen (där den sakta drunknar...). Kanske borde plocka upp den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju att de flesta av oss har massor av böcker man vill läsa, men Cirkeln var faktiskt oväntat bra. Den passar ju bra till påsk också, med häxor och allt :)

      Radera
  5. Åsa Larsson gillar jag skarpt, jag har tappat bort henne lite av ngn anledning. Det får jag ändra på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog lätt att tappa bort henne lite nu, det har väl tagit 3,5 år mellan böckerna eller något sådant. Du måste hitta henne igen!

      Radera
  6. Appropå att Eld verkar dröja, så hoppas jag att det inte är mitt aprilskämt som spökar. :) Ursäkta isåfall.

    26 april är fortfarande datumet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, ingen fara, då hade jag inte ens läst klart Cirkeln och hade inte börjat tänka på Eld än :)

      Radera