fredag 13 april 2012

"Cirkeln" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Genre: Fantasy
Antal sidor: 515
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Utmärkelser: -
Serie: Engelsfors 1
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: (första) 2011 (min) 2011
Format: Kartonnage
Källa: Bokhylla
Utläst: 1 april 2012

Första meningen: Hon väntar på ett svar men Elias vet inte vad han ska säga.
Sista meningen: "Och det är vi med."

Baksidetext
Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem.

Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia.

Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem.

Min kommentar
Jag kan börja med att klaga över att vissa böcker klassas som ungdomsböcker och jag vet att många "vuxna" ratar dem på grund av det. Väldigt synd. Om den som bryr sig om ålderskategoriseringar. Jag är definitivt inte någon ungdom, men jag hade helt klart behållning av den här boken ändå. Att läsa och tycka om böcker för ungdomar är nog mer ett mentalt kriterium än en ren åldersfråga.

Nu var det en evighet sedan jag gick första året i gymnasiet, men jag har egentligen inga som helst problem med att känna igen vare sig mig eller de andra karaktärerna. Jag gillar hur alla inblandade presenteras, ibland verkar man träffa på dem av en ren slump. Det är inte heller helt solklart vem som är god och vem som är ond, de flesta verkar faktiskt vara lite av varje. En härlig gråzon, där inget egentligen är svart eller vitt.

Berättelsen utspelas i presens och det gör att allt känns väldigt påtagligt, allt händer nu. Och allt händer verkligen. Förutom ett parti i mitten av boken, då jag tyckte det mest stod och stampade, så sker allt i ett rasande tempo. Ett tag kändes det som att alla bara dog runt omkring en, även de som man trodde skulle vara kvar i hela serien. Lite oväntat och chockartat, men nu efteråt så tycker jag det var en bra twist på historien.

Det känns som att alla karaktärer och relationer (ja, förutom häxbiten då) är väldigt trovärdiga. Mest beror det nog på att ingen är perfekt, att alla har sina fel och brister. Precis som i verkligheten. Jag uppskattade också, väldigt mycket, att egentligen ingen karaktär beskrevs utifrån utseende. Visst var det något stort hår som skymtade förbi ibland, men ingen beskrevs som ful, snygg, kort, lång, tjock, smal i det allvetande ögats namn. Det var bara när de tänkte på sig själva eller någon annan tittade på dem som man fick några väldigt generella påståenden om utseendet.

Det enda jag egentligen har att klaga över var att det tog alldeles för kort tid att läsa ut boken. Och att jag måste vänta på del två.

Boktipsets estimerade betyg var 4.4. Jag ger den 4.5.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Cirkeln: Eli läser och skriver, Bokbiten och Matildas läshörna.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

10 kommentarer:

  1. Kul att läsa. Den ligger ju där och väntar;-) Håller helt med dig om ungdomsböcker, man riskerar att missa riktigt bra böcker för man tror att man inte är målgruppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att den var så tjock så tog det bara runt en dag att läsa den, så ta tag i den :)

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, frågan är om jag inte måste köpa Eld direkt när den kommer...

      Radera
  3. Åh vad kul att du tyckte så bra om den, den står bland mina olästa böcker och väntar på mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här har potentialen att bli en lika stor favorit som Harry Potter :)

      Radera
  4. Eld kommer snart att köpas in. Det som är jobbigt är att det har gått ett tag sen jag läste Cirkeln och jag minns inte riktigt alla karaktärerna eller vilka som dog. Men det löser sig säkert. Oerhört bra var den i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte riktigt mycket om den och jag blev så glad att jag lyckades läsa den utan gigantiska förväntningar, trots alla hyllningar.

      Radera
  5. Jag håller med dig om ungdomsstämpeln på vissa böcker som gör att vuxna inte kommer läsa dem. Harry Potter som du nämnt ovan är också en sådan bok/serie. Den är för ALLA, inte bara ungdomar (visst att de försökt fixa det med mer vuxna omslag i det fallet, men jag vet inte om det alltid hjälper?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte faktiskt Harry Potter-böckerna med "ungdomsomslaget", jag tyckte det var mycket snyggare :)

      Det är synd att böcker måste ålderkategoriseras, jag vet att jag själv hoppar över en del böcker för att de klassas som ungdomsböcker. Och då vet jag ändå att jag brukar gilla dem :)

      Radera