måndag 23 april 2012

Tematrio - Världsböcker

Idag är det Världsbokdagen så Lyran tycker att veckans Tematrio har ett sjävskrivet tema; världsböcker.

Vad är då en världsbok kan man undra. Ja, jag ska erkänna att jag försökte hitta en definition, men det gick inte. Det enda jag hittar är att boken och upphovsrätten ska uppmärksammas den här dagen. För att göra det enklare (?) så låter Lyran oss bestämma själva hur det ska tolkas. Så jag väljer tre böcker från/om utomeuropeiska länder.

1. Tusen och en natt köpte jag för många herrans år sedan och det tog väldigt lång tid innan jag faktiskt gav mig på de sex böckerna. Det liknar inget annat jag läst och det fanns mycket att lära där.

2. Satansverserna av Salman Rushdie var en bok som jag bara kände mig tvungen att läsa då, för längesedan, när en fatwa utfärdades. Det tog ganska så många sidor (och lång tid) innan jag började tycka om den. Kanske var det tillvänjning, för den var riktigt konstig i början.

3. Jag måste bara ha med Wilbur Smith här också, vilken bok som helst egentligen. Hans böcker utspelar sig i Afrika och man kan säga att de avhandlar en stor del av Afrikas historia.

4 kommentarer:

  1. Satansverserna står, sedan många år, i bokhyllan. Oläst. Frågan är om jag någonsin kommer att läsa den. Tusen och en natt vore kul att ha läst. Väntar fortfarande på att något förlag skall ge ut den i ocensurerad version på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om min Tusen och en natt är ocensurerad, men det står att den bygger på Mardrus tolkning, som i sin tur bygger på Kairo-editionen. Det sägs att den inte har använts tidigare i de svenska utgåvorna, just för de "vulgära" skildringarna.

      Jag bryr mig inte så mycket, det är i alla fall kul att ha läst den :)

      Radera
  2. Jag tyckte Satansverserna var tråkiga. Men tusen och en natt är med på min lista också! Trodde jag skulle vara ensam om det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag började läsa Satansverserna så tänkte jag att jag aldrig skulle ta mig igenom hela, men jag tyckte faktiskt den blev riktigt bra i slutet. Konstigt nog :)

      Festligt att du också har med Tusen och en natt. Det finns alltid någon som tänker likadant :)

      Radera