torsdag 5 april 2012

Min litterära resa i mars 2012

Månadens resa startade i Stockholm där jag råkade ut för riktigt makabra mord och fallet hade förgreningar ut i Europa. Sedan fortsatte färden till ett ställe som jag faktiskt inte vet var det var någonstans, byn hette Ljungby, men låg i Norrland. Tror jag. I alla fall fick jag sällskap av ett par drakar där.

Efter att ha tampats med drakar for jag iväg till Island, som dessutom blev en tidsresa till det kalla krigets Östtyskland. En otäck historia.

Därefter åkte jag till Skåne och Brantevik för att koppla av, men där träffade jag på riktigt otäcka människor som bland annat rövar bort höggravida kvinnor.

Som om det inte var illa nog for jag till Kalifornien och den resan resulterade i en kamp mot en psykopatisk mördare, som trodde att han var Guds svar på ûbermensch. Det var han inte.

Efter den pärsen åkte jag rätt in i århundradets depression, i Norge. Det var bara svart, mörker, svart, mörker. När jag hade tagit mig igenom allt elände försökte jag liva upp alltihop med en tur tillbaka till Stockholm, men där var det höst och regnigt och mörka hemligheter.

Då passade det kanske bra med en tur till Västkusten och Skärhamn. Kunde man tycka. Men också där var det mord, elände och familjehemligheter.

För att avsluta det hela begav jag mig tillbaka till Brantevik, för att få reda på vad det egentligen var som hände 16 år tidigare. Det fick jag.


Visa Mars 2012 på en större karta

16 kommentarer:

  1. Vilket roligt sätt att redovisa sin läsning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade kanske varit ännu roligare om man spridit ut läsningen till fler länder, men än så länge har jag inte lyckats tänka på det när jag väljer bok :)

      Radera
  2. Vilken kul sammanfattning :) Man tar sig verkligen över hela världen med sin läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och nu ser jag det jag hela tiden trott... jag läser mest svenska böcker. Även om de nordiska också ligger bra till :)

      Radera
  3. Vilken bok läste du förresten som utspelade sig i Brantevik? Har en del släkt däromkring och brukar tillbringa somrar där, så blir lite nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt två, Vecka 36 och I stället för dig av Sofie Sarenbrant. Riktigt bra båda två för övrigt :)

      Radera
    2. Åh, har läst en del om de böckerna men inte tänkt läsa dem. Kanske får göra det ändå :)

      Radera
    3. Jag gillade dem i alla fall och nu när jag läst även den andra boken (I stället för dig) så uppskattade jag upplägget att man fick vänta på (nästan) alla svar tills dess. Även om jag var lite frustrerad efter att bara ha läst den första :)

      Radera
  4. Väldigt roligt sätt. För att läsa handlar ju faktiskt om att resa och upptäcka en mängd olika platser som man förmodligen inte kommer få uppleva i verkliga livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju lite det som är tjusningen med böcker, att man reser fast man sitter hemma i soffan :)

      Radera
  5. Tänk vad många platser man kan uppleva genom sin läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit roligare om kartnålar var lite mer utspridda, men nu är det som det är :)

      Radera
  6. Haha, vilken härlig sammanfattning! Jag roas över dina kartsammanfattningar som säger en hel del om läsandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt kul att se var man har "varit" i böckernas värld. Det blir mer påtagligt på det här sättet :)

      Radera
  7. Vilket fantastiskt sätt att redovisa månadens läsning på! Jag ska göra min egen tolkning men eftersom jag inte hinner läsa mer än 3-4 böcker/månad får det bli en årsredovisning istället. Kanske lite mer tabell istället för text. Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jobbiga är när böckerna utspelar sig någonstans som inte finns i verkligheten. Ibland har jag funderat på att visa efter var författarna kommer ifrån i stället :)

      Radera