måndag 9 april 2012

"I stället för dig" av Sofie Sarenbrant

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 286
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Utmärkelser: -
Serie: Brantevik 2
Förlag: Damm
Utgivningsår: (första) 2011 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhylla
Utläst: 29 mars 2012

Första meningen: Något var fel.
Sista meningen: Det kunde bara vara en enda person.

Baksidetext
Det har gått sexton år sedan Agnes blev bortförd, inlåst och tvingad att föda sitt barn i en mörk källare, mitt i det skånska sommarparadiset Brantevik. Pojken hon födde slets ur hennes armar i samma sekund som han tog sina första andetag. Vad som hände med honom efter det är ett mysterium som polisen aldrig lyckats lösa.

I dag lever Agnes ett till synes fridfullt familjeliv i Bromma med sin man och deras dotter Nicole, som nu är arton år gammal. Men det Agnes inte vet är att hennes man bedrar henne och att Nicole har rest till Brantevik för att ta reda på sanningen om sin bror.

Men det är fler personer med anknytning till fallet som återvänt till det lilla fiskläget och när Nicole väl förstår vad hon gett sig in i är det för sent att dra sig ur.

Min kommentar
Med inte så speciellt höga förväntningar gav jag mig på den här fortsättningen på Vecka 36. Det enda jag egentligen hoppades var att mina frågetecken skulle rätas ut och att inga lösa trådar skulle vara kvar efteråt. När boken är utläst och jag funderar på allt jag fått veta, så upptäcker jag att de flesta lösa trådarna är ihopknutna. Det är bara ett påstående och en person jag fortfarande funderar över.

Det här är bra, spännande och en annorlunda historia. De korta kapitlen gör att man bara måste fortsätta läsa och trots att vissa delar är en smula förutsägbara så vill jag hela tiden vidare för att få veta hur det ska gå. Jag tycker det är spännande att karaktärerna fick utvecklas även åt det mer negativa hållet. Som till exempel Johanna, henne uppfattade jag som aningen egoistisk och oempatisk redan i första boken, nu blev hon det på riktigt.

Det är oerhört svårt att skriva om den här boken utan att avslöja något, så här kommer lite dolda spoilers. Om du har läst boken eller inte har något emot att få veta saker om upplösningen så kan du markera den dolda texten.

De två funderingar som fortfarande är kvar sedan första boken är: Vad var det för män som sprang in och ut hos läkarparet efter de flyttade in? Och vad var egentligen den där utfyllnaden med Simon och Isabelle? Var det överhuvudtaget nödvändigt att blanda in Simon?

Det var en oerhört snygg twist med stölden av en bebis från BB. Oväntat. Det förklarade ju också vilka bebisarna i frysen var och varför det inte var tre där. Något som däremot var väldigt väntat var att Love inte alls var Adam, Agnes son. Hans röda hår betonades så ofta och ingående att det blev på tok för tydligt.

Jag kan sammanfatta detta med att det var en oväntat bra uppföljare och för mig blir det definitivt mer Sofie Sarenbrant.

Boktipsets estimerade betyg var 3.3. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om I stället för dig: hyllan, Malin the writer och Mettes pocketblogg.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

3 kommentarer:

  1. Nu läser jag det här på mobilen så jag kan inte markera men har du skrivit spoilern med vit text då? Det är ju en fantastisk idé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det står med vit text. Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för den idén, såg det på en annan blogg i höstas men kommer inte ihåg vilken. Visst är det en lysande lösning :)

      Radera
    2. Strålande verkligen! Jag ska skriva upp knepet minsann.

      Radera