måndag 30 april 2012

Om och om igen...

Så var det dags igen, både Poplitt och Bloggbohemen har utmanat mig i den där 11 till 11.

Först tar vi och svarar på Poplitts frågor.

1. Om du bara skulle läsa en bok om och om igen i hela ditt liv. Vilken skulle du välja utifrån de böcker du läst nu?
Jag vet inte alls hur jag ska resonera här... ska jag ta den bästa bok jag vet (Pestens tid av Stephen King) och riskera att förstöra den? Eller ska jag ta en riktigt kass bok så jag tröttnar på att läsa eftersom jag inte har något att välja på? Pass på denna alltså.

2. Vilken författare skulle du helst ha som bästa vän?
Stephen King, så skulle han få berätta skräckhistorier för mig varje dag.

3. Av de böcker du läst som blivit filmatiserade, vilken är den sämsta adaptionen?
Liftarens guide till galaxen. Enkelt, den var så usel.

4. Hur ser du på framtiden för den fysiska bokens överlevnad?
Jag tror att boknördar alltid kommer att finnas och även om vi vänjer oss vid e-böcker och annat så finns det inget som går upp mot prasslet av sidor.

5. Originalspråk eller översättning?
Översättning. Jag har varken tid eller lust att lära mig all världens språk och inte heller vill jag rata en stor del av världens böcker bara för att de är skrivna på ett språk som jag inte kan.

6. Om du fick välja ett århundrade att leva i, vilket skulle det bli och varför?
Jag vill leva nu.

7. Hur väljer du vilka böcker du ska läsa?
Känsla? Jag får tips i överflöd från alla bokbloggar jag läser.

8.Hur många olästa böcker har du egentligen i din bokhylla, och hur lång tid skulle det ta för dig att läsa alla?
Just nu står det 208 olästa böcker i hyllan, en del är sambons men eftersom jag vill läsa dem också så räknar jag med dem. I min nuvarande takt så skulle det ta ca två år att läsa dem.

9. Din favoritbok från när du var yngre?
Det beror ju på hur mycket yngre... Det finns egentligen två böcker som jag läst om och om igen och det är Bento den svarta hingsten av Ditha Holesch och Idolen av Stig Malmberg.

10. Om du skrev en bok, vad skulle den handla om?
Förmodligen skulle det bli en reseberättelse.

11. Vilken bok önskar du att du skrivit?
Jag svarar samma som i den förra omgången: Ingen egentligen, men annars hade jag nog önskat att det var jag som kom på Harry Potter.

Och sedan tar vi Bloggbohemens.

1. Varför är läsning så viktigt för dig?
Det är min lilla oas i öknen, där är jag helt avskiljd från resten av världen.

2. Favoritbok som liten?
Mina föräldrar har berättat att de läste Rödluvan för mig när jag var liten, både framlänges och baklänges, så jag kunde varenda ord utantill.

3. Översättningar eller orginalspråk?
Se svar på fråga 5 här ovanför.

4. Nästa bok du tänkt läsa?
Nu har jag precis börjar på Roslund & Hellströms Tre sekunder, så det tar väl någon dag. Sedan tänkte jag nog ta mig an något mer lättsamt, som Änglar av Marian Keyes.

5. Starkaste minne kopplat till läsning?
Svår fråga, men jag kommer fortfarande ihåg när jag som 10-11-åring läst varenda ungdomsbok i det lilla skolbiblioteket och fick gå över till vuxenhyllan. Det var magiskt.

6. Författare du vill ska få Nobelpriset?
Har ingen uppfattning alls om detta.

7. E-bok eller pappersbok?
Har en läsplatta som jag inte utnyttjar jättemycket, får nog vänja mig vid att det inte prasslar när jag vänder blad, så just nu pappersbok.

8. Favorit bland de litterära epokerna?
Jag har nog ingen riktig favorit, så tråkig är jag.

9. Facklitteratur - en plikt eller ett rent nöje?
Den facklitteratur som jag är intresserad av är inget som man läser, utan det är mer att man gör. Det handlar nämligen om programmering och det är ju ett nöje.

10. Vilken litterär person har på något sätt inspirerat dig?
Nej, hjärnsläpp. Klarar inte sådana här frågor.

11. Vad är det bästa med biblioteket i din stad?
Inget alls tråkigt nog. Trivs inte där överhuvudtaget.

Trist som jag är så utmanar jag inte någon i min tur, eftersom det verkar som att i stort sett alla redan blivit utmanade både två, tre och sju gånger.

Trevlig Valborg!

4 kommentarer:

  1. Åh jag avskydde Liftarens guide till galaxen som film! De förstörde ju min favorit, depproboten! Har glömt hans namn just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av de sämsta filmer jag sett. Det värsta var att jag ville omvända sambon och få honom att förstå storheten med boken. Det föll platt kan man säga. Marvin hette roboten, om jag inte minns fel :)

      Radera
  2. Minns också hur stort det vara att gå över till vuxenhyllan - en helt annan värld! En mycket större värld. Kan fortfarande minnas exakt hur hyllorna var placerade. Ja, jag har tillbringat ett antal timmar på bibliotek i mitt liv ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen se det lilla skolbiblioteket i mitt huvud precis när jag vill. Det var paradiset på jorden :)

      Radera