fredag 6 april 2012

Bokbloggsjerka 6 – 9 april

Återigen dags för Annikas bokbloggsjerka så det måste vara fredag, trots att jag är ledig.

Veckan uppgift är: Hur arrangerar du dina böcker? Efter färg, form, författare, genre etc?

Äntligen en lätt fråga i jerkan, här behöver jag ju inte fundera någonting.

Mina böcker står i alfabetisk ordning efter författarens efternamn. Inom varje författare så står de i alfabetisk ordning efter titel eller, om det handlar om en serie, i turordning. Lätt som en plätt. Om det bara inte hade varit för alla böcker som ligger ovanpå...

Ett exempel på hyllordning, på just den här hyllan ligger det inte så många böcker ovanpå

36 kommentarer:

  1. Jag blir avundsjuk på din ordning! (trots staplarna)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag räknade så hade jag sammanlagt 116 böcker som ligger ovanpå... Det betyder en hel Billy. Som dessvärre inte får plats :(

      Radera
  2. Bokstavsordning! Jag är imponerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland störs jag själv av mitt kontrollbehov, men när det gäller ordningen på böckerna så må det vara hänt :)

      Radera
  3. Ja, så sorterar jag också! Tycker helt klart att det är mest logiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig förstått hur man hittar böcker om man sorterar på annat sätt, men förmodligen gör man ju det :)

      Radera
  4. Samma här, med böcker liggande ovanpå... Man måste ju liksom hålla efter hela tiden och det blir inte alltid av:)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu kan jag rent fysiskt inte maka på böckerna. Hyllorna är fulla :(

      Radera
  5. Min raka motsats! Men va härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skönt att vi alla är olika :)

      Radera
  6. Haha, åh vad härligt att ha sån ordning! Jag har haft liknande i perioder men nu gett upp och kör på färg istället.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår att du måste lägga lite ovanpå också med tanke på hur många böcker du har :)

    Jag har snart lagt in alla mina böcker i min virtuella bokhylla så då får jag äntligen koll på hur många jag egentligen har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar allvarligt fundera på en ommöblering nu. Då skulle det kunna få plats två Billy till :)

      Radera
  8. Är precis likadan med att lägga böcker ovanpå. Men vad gör man inte för att knöcka in allt i hyllan! Man kan ju inte göra sig av med bra böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog aldrig kunna göra mig av med några böcker alls, bra eller dåliga. Mina böcker är som samlingsobjekt samtidigt. Det är lite roligt att se tillbaka på alla böcker man läst genom åren :)

      Radera
    2. Problemet är ju att man måste flytta på alla böcker när man ska sortera in de nya. Det orkar man ju inte så ofta, då får de nya ligga ovanpå. Just nu beror i och för sig inte böckerna ovanpå på brist på ork, utan helt enkelt platsbrist.

      Radera
    3. Jag har kommit så långt nu att jag börjat fundera på att ge bort böcker som jag tycker varit riktigt usla. Det är i alla fall ett steg i rätt riktning :)

      Radera
  9. Så hade jag det också en gång i tiden, men sedan tog min slarviga sida även över bokhyllan ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min slarviga sida har absolut inget att komma med när det gäller samlingar av något slag :)

      Radera
  10. Ytterligare en absolut likhet. jag glömde (läs förträngde...) alla böcker ovanpå. Där hoppas jag införandet i collectors.com ska ge mig en chans att få ordning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordning är fint :) Det enda som kan hjälpa mig få bukt med alla böcker ovanpå är mer plats och jag vill egentligen inte lägga kraft på en ommöblering eftersom vi vill flytta härifrån. Men att hitta en ny lägenhet där vi vill bo verkar vara en omöjlighet. Snart får jag nog möblera om ändå...

      Radera
  11. All ordning är bra ordning, så även oordning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ordning även i kaos :)

      Radera
  12. Åh, jag hatälskar böcker som inte riktigt får plats och får ligga sådär ovanpå. På ett sätt är det jobbigt att det inte är på ordning, men samtidigt är det väldigt mysigt tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt lite blandade känslor för de där böckerna :) Om det inte är för många så funkar det, men just nu är de dessvärre så många att bara de skulle kunna fylla en Billy på egen hand.

      Radera
  13. Vilken ordning! Jag lägger också pocketböcker ovanpå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är jag så strukturerad att det till och med stör mig. Men inte när det gäller mina böcker :)

      Radera
  14. Svar
    1. Tack :) Och nu har jag fått sanktionerat från sambon att det är OK att köpa en stor Billy och en liten Billy. Snart kanske jag har gott om plats :)

      Radera
  15. Nu när jag kommit hem till Värmland igen efter ett halvår hos familjen i Kiruna så tog jag faktiskt tag i mina böcker. De som tidigare inte stått i någon ordning alls står nu faktiskt i bokstavsordning efter författarens efternamn :) Förutom de som jag har hela serier av, de står i en egen hylla just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att få ordning på böckerna, vilken ordning det nu än är man har valt. Och jag börjar förstå tjusningen med pocket... tänk om man bara hade haft pocket. Då skulle man fått plats med dubbelt så många :)

      Radera
  16. Det är roligt att höra hur alla organiserar sina bokhyllor, finns nog lika många "system" som det finns bokälskare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är intressant att se hur andra gör, men något som verkar vara gemensamt för alla är platsbrist :)

      Radera
  17. Jag kör också enligt ett slags alfabetiskt system. Fast jag klara inte av att blanda pocketböcker och hårdpärm..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också funderat på att dela upp i pocket och andra, men jag har massor av bokserier där det är blandat. Och dela dem kan jag ju inte :(

      Radera