måndag 16 april 2012

Tematrio - Monster

Monster är det svårt att få tillräckligt av och i veckans Tematrio från Lyran handlar om just monster. Veckans uppgift: Berätta lite om de monster ni brukar träffa i litteraturen!

Jag väljer att tolka monster väldigt fritt, som att det kan vara "vanliga" monster, människor som är monster, aliens och egentligen vad som helst som är otäckt.

1. Serien Det mörka tornet av Stephen King fullkomligt vimlar av alla slags monster. Här finns kusliga, trasiga maskiner, vampyrliknande varelser, elaka människor, trollpackor och faktiskt också ett psykotiskt tåg.

2. Månhunger av Ramsey Campbell är en bok som fortfarande framkallar rysningar hos mig. Och då är det en bok som jag läste för snart 20 år sedan. Jag kommer inte ihåg exakt vilken typ av monster som figurerade här, men något slags monster var det nog.

3. I Mörkrädd av Andreas Roman vet jag faktiskt inte heller riktigt vad som är det så kallade monstret. Eller ens om det är något. Enligt uppgift så fortsätter nämligen historien i Någon i din säng och den har jag inte läst än. Men otäckt var det. På riktigt.

6 kommentarer:

  1. Uh Mörkrädd skrämde livet ur mig, var svårt att stänga ögonen efter att ha lyssnat på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att lägga ifrån mig den sista kvällen, fast jag bara hade några sidor kvar. Jag vågade helt enkelt inte fortsätta :)

      Radera
    2. Låter läskigt. Måste läsa den. Jag älskar sånt!

      Radera
    3. Den var faktiskt oväntat bra och en typisk monster-i-garderoben bok :)

      Radera
  2. Någon i din säng - det låter lite scary...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog faktiskt ta och läsa den snart, hade nästan glömt bort den...

      Radera