onsdag 2 december 2020

"Barnflickan" av Hanna von Corswant

Författare: Hanna von Corswant
Titel: Barnflickan
Genre: Skräck
Antal sidor: 314
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Ordfront Förlag
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 5 november 2020




Första meningen: Känslan av förändring hade kommit krypande.

Baksidetext
Karin anländer till en liten by i Frankrike för att jobba som barnflicka. Men inget är som hon tänkt sig. Inte bara det stora ödsliga huset med sin enorma trädgård och sina minst sagt udda invånare skrämmer henne, utan framför allt det faktum att det inte finns något barn där. Madame Louis påstår att de förlorat sin son och att hon i stället ska hjälpa till i hushållet. Karin stannar kvar, kan inte förmå sig själv att vända hem, eftersom hon är på flykt undan hemska minnen.

Gradvis försöker Karin anpassa sig efter Madame och Monsieurs önskemål samtidigt som hon försöker förstå vad det är som sker runtomkring henne. Madame visar ett egendomligt intresse för Karins person. Hon köper nya kläder åt henne, övervakar vad hon äter och visar ett underligt intresse för hennes månatliga blödningar. Droppen blir när Karin får håret avklippt i sömnen.

Karin lär känna Jean-Claude, en ung man från byn, och här ser hon en möjlighet till flykt. Hon berättar vad som händer och till en början verkar han villig att tro henne. Men det dröjer inte länge förrän hon börjar misstänka att Jean-Claude är i maskopi med de andra. Varför vill inte Jean-Claude hjälpa henne? De andra byborna tittar konstigt på henne, vad är det de tror om henne? Karin känner att paret Louis har någonting annat planerat för henne, men vad? Hon måste fly från huset snart, hon behöver hjälp. Men hur?

Min kommentar
Mitt lilla skräcktema i månadsskiftet oktober-november fortsätter med Barnflickan, en bok som jag hörde väldigt mycket om för några år sedan. Oftast ganska negativa saker, men kanske är det något fel på mig för det lockar det också. När jag hittade den på bokrean 2016 tvekade jag väldigt länge, men mot bättre vetande, egentligen, så köpte jag den. Nu är den äntligen läst.

Miljön skulle jag kalla gotisk. Det är ett läskigt hus, med läskigt innehåll och många hemligheter. Lite förvirrad blir jag över när detta utspelar sig, eller jag blir faktiskt helt tidsvill. Tidsmarkörerna antyder 60-tal eller däromkring, men nutid kan det i alla fall inte vara. Jag är skeptisk till det mesta som händer. Inget av det känns sannolikt, men det beror ju lite på i vilket årtionde vi befinner oss.

Karaktärerna är inte många och de flesta är bara konstiga. Faktum är att alla är konstiga, nu när jag tänker efter. Ingens agerande är egentligen trovärdigt, men hade kunnat passera om det bara hade varit något enstaka fall. Karin är huvudpersonen och hon är inte lätt att sympatisera med. Första dagen i huset går hon in i sin arbetsgivares sovrum och snokar. Hon provar parfymer och annat. Sedan undrar hon varför många dörrar är låsta, om de inte litar på henne. Och så fortsätter det.

I Barnflickan berättas två historier. Samtidigt. Alla tillbakablickar som är insprängda i texten, helt utan avgränsningar, gör det otroligt sönderhackat. Ibland blandas då och nu i varannan mening, vilket gör det rörigt och svårt att följa med. Det här passar i mångt och mycket Karins psyke, men jag gillar det verkligen inte. Det finns så mycket som är motsägelsefullt här och det är oklart vad som är sant och vad som bara finns i Karins huvud. Oklart kan ofta förstärka en skräckhistoria. Om det görs på rätt sätt. För mig funkar inte detta. Om jag inte vet om något läskigt har hänt så är det ju inte läskigt längre.

Det spretar åt alla håll och kanter och blir helt enkelt för mycket. Det är inte de olika ingredienserna som gör bra skräck, det är vad man gör med dem som är det viktiga. Här känns det som att allt bara prickas av på en checklista, men det händer liksom inget. Jag blir inte överraskad av något och jag blir inte rädd för något.

Goodreads hade den 2,35 i genomsnitt (beräknat på 66 betyg).
Jag ger den 2,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Barnflickan: Eli läser och skriver, Fear not the dark och Bokstävlarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar