måndag 21 december 2020

Film: Operation Christmas drop (2020)

Titel: Operation Christmas drop
Originaltitel: Operation Christmas drop
Genre: Komedi
Regissör: Martin Wood
Manus: Gregg Rossen, Brian Sawyer
Skådespelare: Kat Graham, Alexander Ludwig, Bethany Brown, Trezzo Mahoro, Virginia Madsen
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 96 min
Serie: -
Såg den på Netflix 28 november 2020





Handling
En ambitiös assistent till en kongressledamot faller för en flygkapten när hon besöker hans flygbas i tropikerna för att lägga ner den och dess luftburna jultradition.

Min kommentar
Julfilmstittandet går vidare här. Problemet är egentligen vilken man ska välja av alla de tretton-på-dussinet-filmer som finns på de olika streamingtjänsterna. Den här gången gick valet till så att jag sa till sambon att han fick välja. Då tog han den som låg först i listan och då blev det Operation Christmas drop. Nu, i efterhand, så ser jag att den har riktigt dåliga betyg på de olika filmsajterna, men så dålig tycker jag inte att den är. Som julfilm.

Det finns faktiskt en hel del att fundera över här, även om vissa saker framställs lite väl enkelt. Jag tycker filmen har ett fint budskap. Framför allt det där med ett fler politiker borde påminnas om varför de blev politiker. Däremot så gick den så kallade omvändelsen lite väl snabbt och lätt. För dem båda två. Det blir en del roliga scener, men inte på långa vägar tillräckligt många.

Kemin mellan de två motvilliga romansobjekten faller helt platt. Jag får ingen som helst känsla för den romansen. En romantisk film utan trovärdig romantik blir liksom inte helt bra. Och varför måste det för övrigt finnas romantik i en julfilm? Här hade det funkat mycket bättre utan faktiskt. Manuset måste vara skrivet av män. På helt egen hand. Karaktärerna känns som ideal, ur ett manligt perspektiv, och inte alls som riktiga människor. Men den där geckon på väggen alltså... den gör att det kryper över hela mig. Inte för att den är läskig i sig, utan för att den ser så otroligt konstgjord ut. Den är inget annat än anskrämlig.

Visst är den här filmen full av klyschor, men vilken julfilm är inte det? Jag blev jätteförvånad när eftertexterna började rulla och det dök upp foton och annat. Det gjorde att jag var tvungen att googla sedan. Hela traditionen med Christmas drop är på riktigt och den startade 1952. I så fall är verkligheten banal och klyschig. Jag såg att många verkar ha satt ett lågt betyg för att de ser den som propaganda för den amerikanska militären, men om du inte har några problem med det så tycker jag att du ska se den. Operation Christmas drop gör sitt jobb och ger mig en bra känsla. Jag blir glad. Trots allt.



Letterboxd hade den 2,2 i genomsnitt (beräknat på 4 597 betyg).
IMDb hade den 5,8 i genomsnitt (beräknat på 6 234 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Den här hade jag skrivit upp som möjlig film men vi valde bort den. Vet inte om jag ska fortsätta ha den på listan eller inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju precis ett gränsfall, varken bu eller bä. Jag tyckte den var lite gullig och det finns lite julkänsla här 🙂

      Radera