måndag 21 december 2020

Film: The princess switch: Switched again (2020)

Titel: The Princess Switch: Switched Again
Originaltitel: The Princess Switch: Switched Again
Genre: Komedi
Regissör: Mike Rohl
Manus: Robin Bernheim, Megan Metzger
Skådespelare: Vanessa Hudgens, Sam Palladio, Nick Sagar, Suanne Braun, Mia Lloyd
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 96 min
Serie: -
Såg den på Netflix 11 december 2020





Handling
När Margarets kröning på självaste juldagen komplicerar hennes kärleksliv rycker hennes dubbelgångare Stacy in. Men kan en tredje dubbelgångare förstöra deras plan?

Min kommentar
Det blir ju en del julfilmer vid den här tiden och det finns egentligen inga kriterier som bestämmer vilken vi ser. Förutom det när en film uppenbarligen är något slags fortsättning på någon annan film. Jag var tvungen att kolla om vi hade sett den första, den som bara heter The princess switch, och det hade vi. För två år sedan. Tydligen tyckte rätt bra om den, men jag kan inte påstå att jag minns den. I vilket fall så var det ju grönt ljus för The princess switch: Switched again.

Den första kvarten eller så är jag helt förvirrad. Vem är vem? Vem är var? Jag kunde inte för mitt liv förstå hur den ena kunde vara gift med prinsen, men det var den andra som skulle bli drottning. Allt eftersom kom lite tillbaka till mig och till slut kom jag ihåg att det var ju två olika länder. Det förklarar ju allt.

Jag förstod ju av handlingen att det skulle dyka upp en tredje exakt likadan. Tyvärr så blir den elaka kusinen bara för mycket. För att inte tala om hennes assistenter/vänner. De känns inte verkliga alls. Hela historien är rejält krystad, dessutom. Hela filmen hänger på saker som är så ologiska. Varför i hela friden inte berätta för sin man om bytet?! Om jag hade varit den typ av människa som använder sig av skämskudde så hade den åkt fram här. Och det där väna drottningleendet... det får mig att rysa och hade passat i vilken skräckfilm som helst.

När filmen är slut så funderar jag på om det finns något enda skämt här. Finns det något som är kul? Antingen så är filmen inte rolig eller så är det inte min typ av humor. Dessvärre så får jag inte heller någon varm, gosig, fluffig julkänsla av detta. Faktiskt ingen känsla överhuvudtaget.

Jag vill inte kalla The princess switch: Switched again för usel, men bra är den i alla fall inte. Nu är den stora frågan om det blir fyra Vanessa Hudgens i nästa, eller om de är kloka nog att stoppa här.



Letterboxd hade den 2,2 i genomsnitt (beräknat på 9 969 betyg).
IMDb hade den 5,3 i genomsnitt (beräknat på 5 253 betyg).
Jag ger den 2,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar