måndag 7 december 2020

Film: Cold pursuit (2019)

Titel: Cold pursuit
Originaltitel: Cold pursuit
Genre: Action
Regissör: Hans Petter Moland
Manus: Frank Baldwin, Kim Fupz Aakeson
Skådespelare: Liam Neeson, Laura Dern, Tom Bateman, Julia Jones, Nicholas Holmes
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på C More 13 november 2020





Handling
Välkommen till Kehoe i Klippiga Bergen, där den lokala polisen inte är van vid mycket action. Här lever snöplogaren Nels Coxman ett stilla liv med sin fru och son, till den dag då sonen blir mördad av den lokale knarkkungen Viking. Vansinnig och med tillgång till en stor maskinpark drar Nels ut för att hämnas sin sons död. När döda kroppar börjar dyka upp drar ett gängkrig igång mellan Viking och den rivaliserande maffiabossen White Bull, som snabbt eskalerar och färgar de snövita sluttningarna blodröda.

Min kommentar
Jakten på fredagsfilmer att titta på går oförtrutet vidare. Vi försöker sprida gracerna lite över de olika streamingtjänsterna och egentligen är det inte det att hitta film som är problemet. Att hitta bra filmer är däremot ganska svårt. Den här gången föll valet på Cold pursuit. Liam Neeson har jag ju alltid varit lite svag för.

Redan från start så reagerar jag över att det känns som att man har försökt göra en Quentin Tarantino-film. Väldigt många av hans ganska speciella kännetecken är på plats. Tyvärr saknas andra, viktiga. Som till exempel humor, hjärta och hjärna. Jag minns inte ett enda skämt som föll i god jord. Faktum är att jag inte minns något skämt alls (punkt).

Liam Neeson spelar sin vanliga karaktär, den som han har spelat i otaliga filmer nu på ålderns höst. Någon har varit dum (kidnappat, mördat, annat) mot en av hans familjemedlemmar och det måste han så klart hämnas. I det avseendet får man precis vad man förväntar sig. Tyvärr så känns Liam Neeson trött, rent av oinspirerad och någon ny Taken är det inte. Laura Dern, som också är ett namn jag känner igen, försvinner efter bara en liten stund.

När jag skulle skriva ihop det här inlägget så upptäckte jag att Cold pursuit är en re-make av en norsk film, Kraftidioten (En iskall jävel på svenska, med bland annat Stellan Skarsgård). Samma regissör och allt. Det förklarar en annan sak som jag reagerade på; filmen verkar vara sponsrad av Helly Hansen. Det finns en del fräcka scener här, inklusive nya och innovativa sätt att ta död på någon. Vyerna är fantastiska. Allt det vita, bergen, ödsligheten. Fantastiskt! Det mesta verkar vara inspelat i British Columbia, Kanada. Ännu ett skäl att ta sig dit alltså.

En bra sak med Cold pursuit är att den i alla fall inte tar sig själv på allvar. Då hade den blivit olidlig. Nu blir den ändå ett helt okej tidsfördriv.



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 26 495 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 55 236 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar