måndag 21 december 2020

Film: The Christmas Chronicles 2 (2020)

Titel: The Christmas Chronicles 2
Originaltitel: The Christmas Chronicles 2
Genre: Komedi
Regissör: Chris Columbus
Manus: Chris Columbus, Matt Lieberman
Skådespelare: Kurt Russell, Goldie Hawn, Darby Camp, Kimberly Williams-Paisley, Jahzir Bruno
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Netflix 19 december 2020





Handling
Kate Pierce har hunnit bli en cynisk tonåring när hon återförenas med tomten för att sätta stopp för en mystisk bråkstake som tänker ställa in julen... för alltid.

Min kommentar
Det finns så otroligt många julfilmer. Att välja mellan dem är faktiskt svårt, man vill ju gärna se de som är bra och hoppa över de andra. The Christmas chronicles 2 är ju en fortsättning och första filmen har jag för mig var rolig och julig. Alltså blev det att se andra delen också.

Jag funderar lite över var julstämningen var någonstans. Det räcker liksom inte att slänga in en tomte (som visserligen är fantastisk), en tomtemor och några alver. Filmen är inte speciellt rolig heller. Det roligaste som händer är när alverna blir elaka. Då påminner de om gremlins och de sekvenserna får mig att skratta. Detta är en otroligt klyschig film, vilket dock inte hindrar att vissa saker är så rätt. Det jag tar med mig är en replik som sägs några gånger: "Det viktiga är inte var du firar jul, utan med vem."

Det är kul att återse Goldie Hawn. I sin ungdoms dagar var hon ju en äkta komiker. Nu känns hon bara lite trött. Med tanke på att hon och Kurt Russell är ett par i verkligheten så känns kemin mellan dem lite avslagen, men det är samtidigt det som gör den trovärdig. Både alver och effekter är snyggt gjorda, men det är ganska tydligt att filmen är gjorde för de yngre. För dem funkar den nog bättre.

The Christmas Chronicles 2 innehåller en del fina ögonblick, som tyvärr lever farligt nära gränsen till smörigt sentimentala. Man får inte vara för kritisk. Det budskap som finns dolt där är ändå fint. Kanske går det budskapet fram lite tydligare det här märkliga året som har varit.



Letterboxd hade den 2,5 i genomsnitt (beräknat på 10 589 betyg).
IMDb hade den 6,0 i genomsnitt (beräknat på 13 266 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar