fredag 4 december 2020

Månadsbokslut november 2020

Antal lästa böcker i november 2020:
7

69. Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson
70. Barnflickan av Hanna von Corswant
71. De sju morden på Evelyn Hardcastle av Stuart Turton
72. Kallbrand av Cilla Börjlind & Rolf Börjlind
73. Mirakelverkstaden av Valérie Tong Cuong
74. Det slutna ögat av Belinda Bauer
75. Ek av Frida Andersson Johansson

Antal lästa sidor: 2378
Genomsnitt/dag: 79
Genomsnitt/bok: 339

Snittbetyg: 3,42
Ingående i serie: 1
Påbörjade serier: 0
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 0

Drama: 1
Kriminalroman: 1
Skräck: 2
Thriller: 3

Boktolvan: 1 (12/12)
Finish that series: 1 (17/18)
Hyllvärmare: 3 (43/36)
Vi möts igen: 0 (5/6)

Kvinnor: 5
Män: 1
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 5
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Streamingtjänst: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 2

Antal nykomna böcker: 3
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: De sju morden på Evelyn Hardcastle av Stuart Turton
Månadens överraskning: De sju morden på Evelyn Hardcastle av Stuart Turton
Månadens besvikelse: Barnflickan av Hanna von Corswant
Månadens roligaste: -
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson

Kommentar:
Det blev marginellt bättre med läsningen i november. Både vad gäller antal sidor och betyg. Dock blir det för många böcker som placerar sig i mellanmjölkens land, rent generellt. Kanske är det inte böckerna det beror på, utan på mig. Det skulle kunna vara så, men då borde det ju drabba alla böcker och det gör det inte. Somliga lyckas fånga mig, men kanske kräver jag mer just nu. Vilket i sig vore lite märkligt, eftersom min hjärna är kraftigt understimulerad just nu. Genomsnittet hamnade i alla på mediokra 3.42.

Om oktober var en seriemånad så blev november rena motsatsen. En(!) av böckerna ingår i en serie och även i min Finish That Series-utmaning. När året började så var den dessutom den senast utgivna i den serien, vilket den inte längre är. Jag ligger bra till i den utmaningen, skulle man kunna säga. Det blev ingen Vi möts igen-bok, men trots det så ligger jag i fas i den utmaningen. En Boktolva blev det och därmed är jag faktiskt i mål där. Tre av böckerna var hyllvärmare och två är recensionsexemplar.

Tre nya böcker blev det i november. Två av dem köpte jag själv och en är recensionsexemplar (som jag inte bett om). Fortfarande är det ju dessvärre så att ingen kommer hem till oss och då försvinner heller inga böcker härifrån. Jag börjar bli lite orolig för höjden på högarna och frågan är hur länge det funkar att lägga på böcker där.

Om månadens bästa: Det var egentligen ingen bok som stack ut, vad gäller braighetsfaktor, av de tre som fick en fyra i betyg, men De sju morden på Evelyn Hardcastle stack ut på andra sätt.
Om månadens överraskning: De sju morden på Evelyn Hardcastle liknar inget annat jag någonsin har läst.
Om månadens besvikelse: Barnflickan hade så mycket potential, men den missade på utförandet.
Om månadens roligaste: Inget kul alls i november.
Om månadens mysigaste: Något mys blev det inte heller.
Om månadens otäckaste: Jag skulle nog inte kalla någon av böckerna för otäck, men Hemsökelsen på Hill House fick mig att rysa ett par gånger.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som om jag snart får läsa recensionen på De sju morden då. Ska bli intressant!

    SvaraRadera