måndag 14 december 2020

Film: Enola Holmes (2020)

Titel: Enola Holmes
Originaltitel: Enola Holmes
Genre: Crime
Regissör: Harry Bradbeer
Manus: Jack Thorne, Nancy Springer (bok)
Skådespelare: Millie Bobby Brown, Henry Cavill, Sam Claflin, Helena Bonham Carter, Louis Partridge
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 123 min
Serie: -
Såg den på Netflix 20 november 2020





Handling
16-åriga Enola upptäcker att hennes mor har försvunnit. Plötsligt ska hennes två bröder, Sherlock och Mycroft, ta hand om henne. Enola flyr för att leta efter sin mor, men blir intrasslad i ett mysterium.

Min kommentar
Enola Holmes visste jag inte ens att det fanns någon som hette, när den här filmen dök upp på Netflix. Först hade jag inte tänkt se den, jag har ju generellt lite svårt för när någon "kidnappar" någon annans historia/karaktär och hittar på något med det. Dessutom hörde jag en del negativt om den. Plötsligt ändrade jag mig i alla fall. Tack och lov.

Miljöerna här är inget annat än fantastiska. Det är så snyggt. Och lockande. Det där tåget som är med tror jag till och med att jag har åkt med, men en annan sträcka. Visst, om man tittar noga så ser man att det inte är på riktigt, men helt ärligt, det visste jag ju redan, att London inte ser ut så där längre. Otroligt snyggt är det i alla fall.

Jag tycker det är riktigt kul att se Millie Bobby Brown i en helt annan typ av karaktär än Eleven. En som pratar, dessutom. Hon gör det perfekt. Jag gillar alla karaktärerna här. Eller gillar och gillar... men de gör det bra. Något som används väldigt mycket i den här filmen är att "berättaren" tittar rätt in i kameran och pratar direkt med tittaren. Ibland funkar det och ibland inte. Här används det kanske lite väl ofta, det stör mig inte, men jag tröttnar lite på det.

Eftersom det här är en brittisk film så finns det en hel del humor och eftersom den är brittisk så passar den mig väldigt bra. De kvicka replikerna viner genom luften. Jag skrattar flera gånger och detta är ändå ingen komedi. Det här är en lika klurig historia som en "riktig" Sherlock Holmes, det är både spännande och mysigt. Det är många trådar som man måste hålla ordning på och jag tycker de klarar att hantera dem på ett bra sätt.

Enola Holmes är i längsta laget, men jag blir aldrig uttråkad. Jag mådde bra av den, därav det högre betyget.



Letterboxd hade den 3,2 i genomsnitt (beräknat på 123 754 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 104 792 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar