lördag 11 november 2023

Bok: Dark matter av Blake Crouch

Författare: Blake Crouch
Titel: Dark matter
Genre: Science fiction
Antal sidor: 412
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Dark matter
Översättare: Jan Malmsjö
Serie: -
Förlag: Massolit Förlag
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 2 oktober 2023




Första meningen: Jag älskar torsdagskvällar.

Baksidetext
Vetenskapsmannen Jason Dessen spåddes en lysande framtid men allt förändrades när hans flickvän blev gravid. Istället för en framgångsrik karriär är han vid 40 års ålder fysiklärare, pappa till Charlie och gift med Daniela.

Är du nöjd med livet? Det är bland det sista Jason hör innan han slås medvetslös. När han vaknar är han fastspänd vid en bår och omringad av främlingar i skyddsdräkter. En man han aldrig har sett tidigare ler mot honom och säger Välkommen tillbaka. Men Jason känner inte igen sitt liv. Han har hamnat i en värld där hans fru inte är hans fru och hans son aldrig blivit född. Jason själv är inte en vanlig lärare utan ett uppmärksammat geni som har åstadkommit något revolutionerande. Något som borde vara omöjligt.

Är det hans gamla liv som är falskt, eller det nya? Jason ger sig ut på en resa för att hitta tillbaka till sin familj. En resa som tvingar honom att konfrontera de mörkaste sidorna av sig själv, samtidigt som han kämpar mot en skrämmande, till synes oslagbar fiende.

Min kommentar
Redan när jag hörde talas om Dark matter första gången så blev jag nyfiken. Den blev inte mindre när jag upptäckte att det var han som skrev boken som TV-serien Wayward Pines bygger på. Redan året den släpptes på svenska fick jag den i julklapp. Nu närmade det sig sju år och då tyckte jag att det kunde vara dags att läsa.

Eftersom jag hört en del om hur underlig boken är så sparade jag den till semestern. Då tänkte jag att jag skulle vara utvilad nog för att orka med en underlig bok. Jag är osäker på om det hade behövts, för så konstig var den inte. Däremot så är den mindblowing och jag fick huvudvärk, på ett bra sätt. Redan när första kapitlet slutade så undrade jag om jag hade kommit på det. Ja, det hade jag. Men långtifrån allt.

Karaktärerna är extremt få. Även om det nu finns många av samma. Låter det kryptiskt? I så fall är det meningen. Eventuellt så blir det lite för mycket, när det splittras upp än mer. Förmodligen så är det rimligt. Om jag inte hade fått så ont i huvudet av att tänka på det så skulle jag ha funderat mer. Möjligtvis så kan jag tycka att det tar lite väl lång tid för Jason att förstå vad som händer. Särskilt med tanke på att han faktiskt har forskat i ämnet. Jag kan ändå förstå oförmågan/oviljan att tro att det verkligen händer.

Vad är det egentligen som är så kittlande med en sådan här berättelse? Framför allt, tycker jag, så är det omöjligt att inte börja reflektera över alla val vi gör. Varje dag. Hela tiden. Intressant är också vinklingen att man blir lite en annan person, beroende på vad som händer en. Även om jag är fast övertygad om att de personliga egenskaperna i stort sett förblir desamma. Med mer eller mindre betoning på dem. Och att man kanske använder dem olika.

Det här är spännande från första till sista sidan. Tempot är högt och drivet framåt finns där hela tiden. Det var nästan omöjligt att lägga ifrån sig boken. Jo, det förekommer en del vetenskapliga utvikningar, men jag tycker de är intressanta och på en lagom nivå.

Man kan kalla Dark matter för science fiction, på grund av temat. Man skulle också kunna kalla den för thriller. Eller action. Författaren verkar ha en förkärlek för den här typen av historia, där man inte kan vara säker på något. Gärna med en twist som innefattar flera dimensioner. Det har jag också.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,03 i genomsnitt (beräknat på 442 637 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Dark matter: Vargnatts bokhylla, Bokstapeln och I ♥ fantasy

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag är ju så otroligt svag för den här typen av historia. En bok som i alla fall fick mig at börja fundera 🙂

      Radera