torsdag 9 november 2023

Hett i hyllan #430

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi tar ett litet steg, fram till början av april 2020.
Straffet av Yrsa Sigurðardóttir är den andra delen i serien om Freyja och Huldar.

Island har nog alltid lockat mig, ända sedan jag var liten, och det har förts vidare till böcker därifrån. Jag har bara läst en enda bok av Yrsa Sigurðardóttir, trots att jag gillade den och att det står flera olästa av henne i hyllan så har det inte blivit fler. Den här, andra delen i en serie alltså, dök upp som en överraskning från förlaget. Då ägde jag inte första delen, så den var ju tvungen att införskaffas innan jag ens kunde börja fundera på att läsa. Kanske hinner jag läsa del ett innan även den dyker upp i Hett i hyllan ...

Så här står det på baksidan:
Tolv år efter mordet på en ung flicka påträffas en nedgrävd tidskapsel i Reykjavik. Den innehåller tio år gamla brev från skolbarn. Men där finns även ett helt annat, osignerat, brev, en lista med initialer på framtida mordoffer. Kort därefter hittas två stympade händer. Det är tydligt att de avlägsnats medan personen var vid liv, men ändå har polisen inte fått rapporter om någon saknad eller skadad person. När den första kroppen väl dyker upp följs den snabbt av ytterligare en, och det står klart att brevet i tidskapseln inte är ett barns oskyldiga påhitt ...

Polisen Huldar har degraderats på grund av sitt agerande i ett tidigare fall, och det är inte bara i relationen till kollegorna som det skaver. Barnpsykologen Freyja vill inte heller ha med honom att göra, något han försöker reparera genom att koppla in henne i sin nya utredning. Men när Huldar och Freyja dras allt djupare in i fallet och mördarens mörka värld upptäcker de att inget är som det verkar.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. Nu blir jag nyfiken. Island lockar mig också.
    http://mosstanten.se/2023/11/09/hett-i-hyllan-229-black-dogs/

    SvaraRadera
  2. Sigurðardóttir brukar ju vara bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst hennes första(?) bok, men har ganska många i hyllan nu.

      Radera
  3. Hennes böcker brukar vara bra och jag har läst ganska många av dem. Den där vet jag däremot inte om jag har läst. Min hyllvärmare fuinns här https://boklysten.blogspot.com/2023/11/hett-i-hyllan-vecka-45.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte på mig hennes första serie för många år sedan nu, men har bara läst den första än.

      Radera
  4. Island intresserar mig med och jag läser gärna böcker där ifrån. Jag har läst författarens andra serie om advokaten Thora (kan inte göra sådana där islänska t som ser ut som p). Jag skulle gärna tänka mig att läsa den här serien och boken med.
    Mitt bidrag här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2023/11/hett-i-hyllan-vecka-45-2023.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den serien som jag har läst första delen i, bara.

      Radera
  5. Jag fick första delen från förlaget... Så den har jag läst. Hade tänkt läsa fler men det har inte blivit av. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2023/11/09/hett-i-hyllan-370/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju betydligt bättre att få första delen 🤔 Alla kanske inte är sådana att de måste läsa serier i ordning 😲

      Radera
  6. Det här är en jättebra serie tycker jag. Läste nyss ut Avgrunden, som är del fyra. Den femte delen, Dockan, står på inköpslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte ju att jag skulle läst klart hennes serie om Þóra Guðmundsdóttir innan jag ger mig på denna.

      Radera