söndag 19 november 2023

Smakebit på søndag: Skinn

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Vädret den här veckan har varit under all kritik. Vissa dagar gick det inte ens att gå ut och då är jag väldigt glad för att jag kan jobba hemifrån. I torsdags så regnade det faktiskt horisontellt, nästan, och jag var inte ute på hela dagen. Igår var det lite bättre, men då var vi på 12-årskalas, vilket ju också är kul. Det hade kanske ändå varit kul att vara ute i ljuset och inte sitta i en bil i tre timmar. Nåja, vi passade på att göra en del stopp längs vägen, bland annat Gummagården. Vi har fått fina ätbara presenter därifrån i några år nu, men hade aldrig varit där. Det kommer att bli fler besök, vi har ju ofta vägarna förbi.

Förra boken jag läste var inte speciellt bra så nu känns det härligt att läsa något som jag nästan säkert vet att jag kommer att gilla; Skinn av Sara Strömberg.

Min smakebit är från sida 80:
"Hej mamsen, vad sen du är, stängde ni inte salongen tidigare i dag?"
    Sammy såg upp från köttfärsen han höll på att steka. Tjockt, lockigt hår, stort smajl med bred glugg mellan tänderna. Så mycket av det mesta, men tunna handleder, alldeles för tunna, och jeansen hängde i grenen. Mammahjärtat ömmade, men hon påtalade aldrig hans vikt längre.
    "Jo, men det var någon störning i tunnelbanetrafiken. En plåt som ramlat ner på en strömskena, läste jag. Lokföraren kom inte med mycket information, men passagerare på andra tåg fick vänta i över en timme, så jag hade ändå tur", sa hon och betraktade sonens hårda skulderblad som spelade under T-shirten medan handen rörde med stekspaden i pannan.

18 kommentarer:

  1. Den boken väntar på mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, precis som de andra hon har skrivit.

      Radera
  2. jag letade kartor med en tolvåring i går, jag gillar det jämtländska med Strömberg, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Här har vi -17 grader och snö... Ja, som du vet gillade jag den här boken. Mycket. Som allt hon skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. -17 och snö låter just nu ganska härligt, faktiskt.

      Radera
  4. Jag har bara läst första boken Sly, kanske ska jag fortsätta för jag tyckte om den. Tack för påminnelse och tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker helt klart att du ska fortsätta läsa dem.

      Radera
  5. Måste ta och läsa den serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. den kommer jag att läsa. gillade de båda tidigare. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar verkligen tonen i de här böckerna.

      Radera
  7. Sara Strömberg har jag inte läst, men jag har tänkt göra det. Inte minst för att hon har så trevligt förnamn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så klart för namnet, men lyckligtvis så är böckerna mycket bra också 🙂

      Radera
  8. Tack för smakbiten! -har inte läst något av den författaren, men den låter lockande.

    SvaraRadera
  9. Så var det Strömberg igen ja, får se när jag kommer fram till henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt bra böcker, jag lovar 🙂

      Radera