lördag 25 november 2023

Kommande böcker december 2023

Precis som vanligt så är det nästan inga nya (och intressanta) böcker som släpps i december, men jag hittade faktiskt tre stycken.

Outpost 2 - Uppbrottet av Dmitrij Gluchovskij

Genre: Science fiction
Serie: Utpost
Antal sidor: 365
Utgivningsdatum: 2023-12-04
Förlag: Ersatz

Från Bokus
?

Det finns varken omslagsbild eller beskrivning på svenska, men jag hittade det polska omslaget. Oavsett så vill jag ha den.






De utvalda av Helena Kubicek Boye
Genre: Kriminalroman
Serie: Profileraren (1)
Antal sidor: 363
Utgivningsdatum: 2023-12-07
Förlag: Norstedts

Från Bokus
En välkänd Malmöprofil hittas mördad i hissen i ett nybyggt lägenhetshus i Västra hamnen. Han har ett märkligt brännsår över munnen. Martin "Gulte" Guldström från Malmöpolisens specialgrupp för grova brott är en av de första på plats, och det som till en början framstår som en urspårad konflikt mellan två grannar visar sig snart vara något betydligt större.

Vid Stockholmspolisens avdelning för grova brott toppar Truls Reimer statistiken över uppklarade fall, men hans buffliga attityd uppskattas inte av alla. Då klagomålen blir för många får han ett erbjudande om förflyttning till Malmö, och hans chef gör det klart att det inte är ett alternativ att tacka nej.

Psykologen Kattis Olsson har lagt jobbet som profilerare på hyllan. Numera arbetar hon på en samtalsmottagning och försöker hantera livet som ensamstående mamma. Men när hon blir tillfrågad om att hoppa in i sin gamla roll och hjälpa polisen att ringa in gärningspersonen som brännmärker män i Malmö, kan hon inte motstå erbjudandet. Ganska snart inser dock Kattis att hon behöver köra en parallell utredning utan att informera sin nye chef. Ett beslut som kan få katastrofala följder om det visar sig vara fel ...


Egentligen så var jag nyfiken redan när jag såg namnet på serien. Sedan såg jag Turning Torso också.



Den sista utgrävningen av Elly Griffiths

Genre: Kriminalroman
Serie: Ruth Galloway (15)
Antal sidor: 323
Utgivningsdatum: 2023-12-12
Förlag: Bokförlaget Forum

Från Bokus
Under renoveringen av ett kafé hittas kvarlevorna efter en ung student inmurade i väggen. Man ringer genast in Dr. Ruth Galloway och benen visar sig tillhöra Emily Pickering, en ung arkeologistudent som försvann för nästan tjugo år sedan. Misstankarna riktas snart mot Ruths vän Cathbad.

Men det finns ett problem.

Cathbad är försvunnen.

Ruth och Nelson måste nu hitta Cathbad för att kunna frikänna honom. Kommer de att hinna avslöja sanningen i tid för att rädda sin vän?


Sista delen om Ruth 😱

2 kommentarer:

  1. Två gemensamma. Men det är ju inte dåligt här :-). Men det är så trist att det är Elly Griffiths sista bok om Ruth samtidigt som jag vet att få författare orkar med alla för många böcker. Jan Mårtensson är väl ett undantag där. Det gör mig också lite orolig för hur hon väljer att att sluta serien. Jag vill ju känna mig nöjd med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju nästan alla 😁 Lite orolig blir man ju när man vet att en serie ska avslutas, men jag har skymtat nöjda recensioner från inbitna Ruth-fans så jag tror att det blir bra.

      Radera