måndag 6 november 2023

Film: Love is in the air (2023)

Titel: Love is in the air
Originaltitel: Love is in the air
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Adrian Powers
Manus: Adrian Powers, Caera Bradshaw, Katharen McPhee
Skådespelare: Delta Goodrem, Joshua Sasse, Roy Billing, Steph Tisdell,Simon Brook McLachlan
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: Australien
Längd: 88 min
Serie: -
Såg den på Netflix 6 oktober 2023




Handling
Sedan hennes mammas död har Dana ägnat sig åt Fullerton Airways och mammans dröm om ett regionalt flygbolag som tillhandahåller viktiga tjänster till avlägsna australiensiska samhällen. Den orädda bushpiloten blandar sightseeingflyg med medicinska resor och postleveranser, samtidigt som hon bråkar med sin pappa om att balansera medkänsla med vinster.

I det avlägsna London försöker William vinna respekt från sin far, affärsmogul och chef för ITCM Financial. När han letar igenom företagets portfölj upptäcker William att Fullerton Airways knappt håller sig flytande och rekommenderar att ITCM stänger ner det och tar bort dess tillgångar. Som ett test på sin förmåga skickas William till Australien för att kolla böckerna och avveckla företaget. Vad William inte har räknat med är charmen, hos både piloten och samhället. Nu måste han bestämma sig om han ska uppfylla sin fars förväntningar eller följa sitt hjärta ...

Min kommentar
Fredagsfilmen dagen efter vi kommit hem från semestern var inte jättesvår att välja. Vi var båda trötta (och lite nedstämda, eftersom semestern ju var slut) så vi behövde något som fick oss att må bättre. Love is in the air verkade ha förutsättningarna för det.

För att räknas som en romantisk komedi så, tycker jag, krävs det förutsägbarhet. Denna klarar förutsägbarhetstestet med glans. Vi behövde inte titta många minuter förrän vi hade gissat slutet.

Australien har en nästan löjlig lockelse på mig och det kan vara så att allt därifrån mäts efter en annan måttstock. Vyerna är i alla fall helt fantastiska. Ibland känns det som en reklamfilm. Om man vill vara snäll så är den här historien lite annorlunda, tack vare att piloten är kvinna. Så även mekanikern. Annars är det samma likadant som i otaliga filmer.

En romantisk komedi måste även innehålla en liten dipp och jag undrade faktiskt vad den skulle kunna bli. När den dök upp så tänkte jag att det var en evinnerlig tur att den inte blev större. Där fanns ju ingen som helst anledning att bli sårad eller arg. Det kändes faktiskt lite krystat. Men det brukar det ju göra.

Dialogen är överraskande fri från pinsamheter och det är bra nivå på romantiken. Det är inte så cheesy som det kan bli om det vill sig illa. Det är hyfsat bra kemi mellan de två huvudpersonerna, men är de inte lite väl vackra ...

Jag tycker det är mycket upplyftande att se ett samhälle där folk bryr sig och hjälper varandra. Det får mig att bli på bra humör. Jag gillar verkligen människor som inte bara tänker på att tjäna pengar. Man får hemskt gärna slänga in lite filantropi, det smäller högt i min bok. Kombinationen av de två är ju förstås det optimala.

Love is in the air är mysig, lättsam underhållning och mycket lättsmält. Helt ärligt så minns jag inte om den var riktigt rolig någon gång, men jag har vissa bilder av åtminstone fniss. Man får precis vad man förväntar sig, varken mer eller mindre. Inga överraskningar, inget oväntat.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 1 290 betyg).
IMDb hade den 5,6 i genomsnitt (beräknat på 2,3k betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar