måndag 20 november 2023

Film: Uncharted (2022)

Titel: Uncharted
Originaltitel: Uncharted
Genre: Äventyr
Regissör: Ruben Fleischer
Manus: Matt Holloway, Art Marcum, Rafe Judkins
Skådespelare: Tom Holland, Mark Wahlberg, Sophia Ali, Antonio Banderas, Tati Gabrielle
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA, Spanien
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 28 oktober 2023





Handling
Den gatusmarte Nathan Drake blir kontaktad av den erfarne skattjägaren Victor “Sully” Sullivan för att hitta en skatt som förlorades för 500 år sedan. Vad som börjar som en kupp förvandlas till en spännande jakt världen över för komma före den skoningslöse Moncada, som anser att hans familj är den rättmätige ägaren. Om Nate och Sully kan tyda ledtrådarna och lösa ett av världens äldsta mysterier kan de hitta en skatt värd 5 miljarder dollar och kanske även Nates försvunne bror.

Min kommentar
När jag letar efter en fredagsfilm att se så brukar jag gå igenom alla streamingtjänster för att se vad som känns rätt. Den här gången trodde jag att jag hade hittat den, men sedan kom jag till Amazon Prime, där det stod att Uncharted bara skulle finnas kvar i tio dagar till. Ibland är det annat som bestämmer åt en.

Den här filmen har legat på listan väldigt länge och det var ett tag som jag funderade på att köpa den. Ända tills jag såg betyget på olika filmsajter. Se den ville jag ändå, men det dröjde alltså till jag mer eller mindre blev tvingad. Den korta versionen är att filmen inte alls är lika dålig som betyget antyder, men den verkar uppskattas mer av folk som inte har spelat spelet. Jag visste inte ens att det var ett spel ...

Man skulle kunna kalla det här för en fusion mellan Indiana Jones och National Treasure, med en liten gnutta Pirates of the Caribbean. Specialeffekterna var riktigt bra, det kändes påkostat och det är snyggt. Det ger faktiskt en extra halva i betyget.

Lite tveksam till om jag verkligen ville se den blev jag när jag såg Mark Wahlberg i rollistan. Han är inte någon speciellt bra skådis. I mina ögon. Han är i alla fall helt okej. Det kändes som att han inte var med särskilt mycket. Tom Holland tog det en stund innan jag kopplade vem det var. Jag tycker han är bra, så även här.

Detta är en rolig och underhållande film, som inte är ett dugg trovärdig. Som det här med att två skepp skulle kunnat stå oupptäckta i 500 år. I en hyfsat lättillgänglig grotta. Och detta är ändå inte det största problemet. Nåja, ingen förväntar sig väl trovärdighet i en sådan här film. Det finns inte direkt några tråkiga stunder, det händer något mest hela tiden. Precis som sig bör i en äventyrsfilm.

Uncharted innehåller så många hål, logiska luckor och rena felaktigheter att det hela mest påminner om ett durkslag. Ibland så slutar till och med alla naturlagar att gälla. Om man väljer att bortse från det så blir filmen mycket roligare att titta på. Den är charmig, med en hel del hjärta, men inte så mycket hjärna. En film för hela familjen.



Letterboxd hade den 2,6 i genomsnitt (beräknat på 323 753 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 240k betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Vi såg den i somras och jag gav rätt lågt betyg. Tror jag hade gillat den mer om jag hade vetat mer om spelet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen så är den inte värd betyget, men jag blev rejält underhållen och det är värt en hel del.

      Radera