onsdag 15 november 2023

Bok: Fjärilseffekten av Karin Alvtegen

Författare: Karin Alvtegen
Titel: Fjärilseffekten
Genre: Drama
Antal sidor: 255
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Brombergs
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2014
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 4 oktober 2023




Första meningen: Flera döda i svår tågolycka.

Baksidetext
En bil krockar av en oförklarlig anledning med ett tåg. Elva människor dör. Vad ledde fram till olyckan? Finns det något som ett exakt startögonblick? Vem mer än bilens förare bär skulden?

Bodil är 55 år gammal när hon drabbas av en obotlig sjukdom. Hon bestämmer sig då, efter ett långt och krävande äktenskap, att lämna sin man. Själv börjar hon förbereda sig på att inte längre finnas. Tanken på döden skrämmer henne inte men hon behöver förstå varför livet blev som det blev. Varför har hon så ofta gjort det som förväntats av henne istället för att göra det hon själv faktiskt vill?

Bodil bestämmer sig för att försöka närma sig sin högpresterande dotter Viktoria, som präglats hårt av uppväxten med en dominant far och en undfallande mamma. Men innan hon hinner berätta om sin sjukdom bryter Viktoria kontakten. Fjärilseffekten handlar om att våra gärningar verkar långt utanför våra egna liv. Om den fria viljans kamp mot barndomens kraft, och om vår ovilja att försonas med tillvarons villkor. Att vi alla en gång måste ta farväl av livets angelägenheter.

Min kommentar
För en väldig massa år sedan (15!) läste jag Karin Alvtegens S-böcker. Jag tyckte om dem, väldigt mycket. Därför är det ju självklart att jag vill läsa allt hon skriver, vilket ju tyvärr inte längre är så mycket på grund av hennes sjukdom. Kanske är det därför jag har låtit Fjärilseffekten stå oläst så länge, för efter denna har jag inget mer oläst av henne.

I Karin Alvtegens böcker handlar det om vardag och vanliga människor, det är liksom hennes signum, och det är också det som gör att det är så intressant att läsa. Det blir lätt att relatera, trots att jag inte känner igen mig i den här berättelsen.

Det är inte många karaktärer med här, i stort sett är det bara de tre det handlar om. Och så en del bifigurer. Den som berör mig mest är Viktoria. Hon har ett så klassiskt duktig-flicka-syndrom att det gör ont i hjärtat. Tänk så lätt den där osäkerheten förs vidare från generation till generation. Relationen mellan mor och dotter beskrivs på ett sätt som känns. Både Bodil och Viktoria är väldigt tydliga, men Marcus får jag egentligen inte veta något om. Jag förstår inte varför han gör som han gör. Hans berättelse är också den som jag tycker minst hör ihop med de andras.

Krister, som egentligen faktiskt inte ens är med, tar störst plats. Han är en rent förfärlig människa. Han använder härskartekniker till fulländning. Det är svårt att förstå att en sådan person kan hitta någon att gifta sig med. Det är svårt att förstå att någon stannar kvar hos en sådan man. Dessutom förs den skeva relationen vidare till parets barn. För barn gör ju inte som du säger, utan som du gör. Och det gör mig mest ledsen av allt, att föräldrarnas misstag upprepas av barnen när de har blivit vuxna.

Boken består mest av tillbakablickar och de förklarar hur allt och alla blev som det/de blev. Lite trist tycker jag nog att det är med en sådan typ av historia, när allt liksom berättas för mig, men det är mycket intressant. Och berörande.

Fjärilseffekten visar visserligen fjärilseffekten, att precis allt vi gör får konsekvenser, men det blir för långsökt. Alla val och beslut känns inte riktigt förankrade och det hela blir en aning fragmentariskt. Allt hänger inte heller ihop riktigt. Eller så har jag redan glömt det.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,58 i genomsnitt (beräknat på 506 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Fjärilseffekten: malins bokblogg, En fiktiv resa och enligt O

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar