tisdag 28 november 2023

Tisdagstrion: Uppväxtskildringar

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Uppväxtskildringar

Jo, det har jag läst några. I alla fall vad jag tycker är uppväxtskildringar, men ibland är det ju lite svårt att bestämma var gränsen ska gå. Dessa tre blev det i alla fall.

1. Radhusdisco av Morgan Larsson är den jag tänkte på direkt. Den passar perfekt. Och den är något så ovanligt som en ljus och positiv uppväxtskildring. 70-tal, har jag för mig att det är här.

2. Där framtidens fötter vandrar av Mattias Edvardsson handlar om Charlie, som ser tillbaka på sin uppväxt i Malmö på 80-talet.

3. En väktares bekännelser av Elin Säfström (och resten av trilogin) är faktiskt en uppväxtskildring. Också. Oavsett om den 15-åriga huvudpersonen sysslar med magi så får hon gå igenom alla de saker som man måste gå igenom.

24 kommentarer:

  1. Har bara läst Radhusdisco men känner till de andra två.

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag blir nyfiken på alla tre böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Då har jag gjort mitt jobb 🙂

      Radera
  3. Radhusdisco blir jag nyfiken på! Tack för tips

    SvaraRadera
  4. En väktares bekännelser har jag faktiskt läst. Gillade den.

    SvaraRadera
  5. okända titlar. har dock läst annat av Mattias Edvardsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna är ju från tiden innan han blev kändis 🙂

      Radera
  6. Säfströms böcker har jag läst och de är underbara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte om dem väldigt mycket.

      Radera
  7. 1 och 3:an finns i bokhyllan men olästa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du har inte läst En väktares bekännelser? Då har du riktigt bra läsning framför dig.

      Radera
  8. Jag har läst alla tre och fattar inte varför inte Mattias bok kom upp i huvudet. Radhusdisco var faktiskt med på den första listan jag gjorde, men till slut så blev det andra som kom med. Den minns jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade ganska länge på om Mattias bok platsade här och jag kom fram till att om inte den gjorde det så visste jag inte vilken som skulle göra det. Och Radhusdisco tänker jag ofta på så den fick allt vara med.

      Radera
  9. Jag har inte läst Radhusdisco men de andra två har jag läst och tyckt väldigt mycket om. Jag kan fortfarande förnimma vissa scener i Edvardssons bok. Och jag älskade även Elin Säfströms serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Radhusdisco tror jag kan vara något för dig också. Det var väldigt hög igenkänning där, om man var med lite på 70-talet.

      Radera
  10. En ljus och positiv uppväxtskildring lockar - de är ju oftast inte så ljusa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Radhusdisco är nog den enda ljusa jag har läst.

      Radera