onsdag 8 november 2023

Bok: Mormors val av Kaj Branzell

Författare: Kaj Branzell
Titel: Mormors val
Genre: Feelgood
Antal sidor: 293
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Mormor på rymmen 2
Förlag: Stellar Förlag
Utgivningsår: (original) 2020 (min) 2020
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 29 september 2023




Första meningen: Anna-Lisa slog upp ögonen.

Baksidetext
Sjuttioåttaåriga Anna-Lisa har vänt ryggen åt det dramatiska livet och kärleken i Spanien.

Tillsammans med bästa vännen Ingegärd och spanska hittehunden Romeo har hon flyttat ut till en stuga på den värmländska landsbygden. Trött på snö, kyla och ödslighet och påhejad av spanska vänner återvänder Anna-Lisa med sin hund till solen, värmen och livet i spanska Torrevieja. I paradiset möter henne en enorm överraskning, en ny romans, sensuell flamenco på dansgolvet och fasansfulla äventyr. Hur skulle hon kunna ana att hon tvingas fatta livsavgörande beslut? Och fattar hon rätt beslut?

Min kommentar
Förra året, under Spanien-semestern, läste jag första delen om mormor Anna-Lisa. Redan då bestämde jag att läsa nästa bok när det var dags att åka till Spanien igen. Mormors val skulle egentligen har lästs i oktober, men allt gick så snabbt att läsa att jag både började och avslutade den i september.

Det är på tok för ovanligt med äldre som huvudpersoner och det är befriande att läsa om en pigg 70-plussare. Som lever, inte bara överlever. Det är liksom inte över förrän det är över. Att läsa om samma område som jag själv befinner mig i är fortsatt mysigt. Vissa platser som nämns gör mig nyfiken och kanske får det placeras in ett besök på dem nästa gång.

Kanske var jag mer känslig den här gången, men jag tycker att berättandet är något forcerat. Det blir mycket "först hände det, sedan hände det, därefter hände det". Dessutom repeterades nästan hela förra boken, då blir det inte så mycket utrymme för nya äventyr. Speciellt med tanke på att denna är över hundra sidor kortare. Författaren lyckas trots det klämma in en del nya händelser. Det finns ett stråk av humor, men kanske inte riktigt min sort. Det blir en aning tramsigt och det är fortfarande lite buskis-varning.

En mycket fin vänskap är det som beskrivs här, mellan udda och ibland otippade personer, i alla åldrar. Personligen så hade jag uppskattat mer om den än om krystade kärleksaffärer. Jag känner lite att jag stör mig på att Anna-Lisa hela tiden fattar livsviktiga beslut utan ett ens egentligen fundera. Visst är det charmigt med spontanitet, men inte när det handlar om saker som påverkar resten av ens liv. Dottern Susanne har blivit bättre, hon är inte så besvärlig med att vilja skydda sin mamma från livet. Dotterns man Peter verkar trevlig, men jag irriterar mig på att han kallar Anna-Lisa för svärmor. Hela tiden. Till och med när han pratar med sin fru. Svärmors dotter alltså. Är det vanligt?

Precis som i förra boken så sker några händelser i Mormors val som är helt onödiga, dock inte lika många. Mitt problem är att jag inte vill läsa en action-historia när jag väljer den här boken. Jag vill mycket hellre läsa om Anna-Lisas vardag. Den är tillräckligt intressant, utan en massa långsökta trådar. En tredje del finns också, den blir nog läst nästa gång vi åker till Spanien.

Avdelningen för olika funderingar:
Kilometer och mil är besvärliga saker. Att hitta en billig, begagnad bil som har gått 9000 kilometer torde vara i stort sett omöjligt.

Goodreads hade den 3,67 i genomsnitt (beräknat på 12 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Mormors val: Marias bokhylla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar