onsdag 1 november 2023

Bok: Röd drottning av Juan Gómez-Jurado

Författare: Juan Gómez-Jurado
Titel: Röd drottning
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 527
Originalspråk: Spanska
Originaltitel: Reina roja
Översättare: Hanna Axén
Serie: Antonia Scott 1
Förlag: Bokforlaget NoNa
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2022
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 26 september 2023




Första meningen: Antonia Scott tillåter sig bara att tänka på självmord tre minuter om dagen.

Baksidetext
Antonia Scott är speciell. Väldigt speciell. Hon är varken polis eller kriminolog Hon har aldrig använt pistol eller burit polisbricka, men har löst mängder av svåra brott. Hon har en exceptionell förmåga att ta in enorma mängder detaljerad information och se samband som ingen annan ser.

Men nuförtiden vägrar Antonia att lämna sin lägenhet och hon tar inte heller emot besök. Efter att hennes senaste uppdrag slutade i katastrof har hon barrikaderat sig i hemmet. Men när sonen i Spaniens mäktigaste bankirfamilj hittas mördad i familjens rigoröst övervakade hem och dottern till en av världens rikaste män, en mogul i textilbranschen, kidnappas på väg hem från en hästtävling, måste Antonia lockas fram ur sitt gömsle.

Polisen kan inte kopplas in. I stället får ett hemligt europeiskt nätverk Röd drottning som verkar i utkanten av lagens ramar, i uppdrag att lösa fallet. Men det är en kamp mot klockan och Röd drottning kommer inte att lyckas utan Antonia och hennes övermänskliga förmåga att lösa omöjliga brott.

Min kommentar
Jag minns inte längre när det var det tipsades om Röd drottningGo'kväll, men eftersom det, förmodligen, redan då planerades en resa till Spanien så la jag den på min lista på Storytel. Redo att plockas fram när den behövdes. Jag tjuvstartade den några dagar innan vi skulle åka. Efter inte speciellt lång tid så var min enda farhåga att jag skulle läsa ut den innan vi faktiskt kom iväg.

Det verkar lite underligt med den här serien, för den anges som första delen (i Sverige), men på Goodreads så står den som nummer tre. Min spanska är inte speciellt bra, men med hjälp av Google så verkar de två böckerna (samt en novell) inte handla ett dugg om Antonia Scott. Ändå känns inte detta riktigt som en seriestart och då särskilt inte när det handlar om Antonias bakgrund. Den får man inte veta speciellt mycket om.

Efter bara några sidor så har jag kommit på mig själv med att le stort, flera gånger. Då sitter jag ändå på bussen. Bland en massa andra människor. Jag bara älskar tonen och det håller i sig genom hela boken. Ironin flödar och det passar mig mycket bra.

Både Antonia och Scott är intressanta och som duo är de fantastiska. Framför allt så är de lätta att tycka om. Jag är otroligt svag för just den här kombinationen av personlighetstyper. Antonias historia känns lite överdriven, den nämns bara i förbigående så det är svårt att riktigt ta den på allvar. Det hade varit kul att läsa de två böcker (och en novell) som tydligen har föregått denna i Röd drottning-universumet. Om det kanske ges mer bakgrund där.

Om jag vill vara lite grinig så är kanske boken lite för lång, det blir en del samma likadant. Det gör inget. Jag är helt såld. Den är så fartfylld, smart och rolig med ett intensivt driv framåt. Det var nästan omöjligt att sluta läsa.

Mitt stora problem med böcker som inte är från de "vanliga" länderna brukar vara personnamn och miljöer. I den här boken har jag inga sådana problem överhuvudtaget. Detta är ingen renodlad deckare, här finns inslag av både thriller och action. Och det är riktigt bra gjort. Den känns speciell, kanske utan att egentligen vara det, men sättet historien berättas på, och karaktärerna, gör att den upplevs som speciell. Eventuellt.

Röd drottning har i stort sett allt en bok ska ha. Den är förmodligen den bästa spanska bok jag har läst. Ja, alldeles säkert så är det så. Andra delen finns redan översatt och jag la omedelbart till den på min lista. Tredje delen verkar vara på gång, åtminstone som ljudbok. Den är även på gång som TV-serie, på Amazon Prime. Det kan bli hur bra som helst.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,10 i genomsnitt (beräknat på 42 776 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Röd drottning: Bokstunderr, och dagarna går och Bokprataren

4 kommentarer:

  1. Har hört väldigt många som kommit in på jobbet och tyckt om den här så är nyfiken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag lyssnade på det här boktipset för den passade mig jättebra.

      Radera
  2. Jag missade det där på Goodreads om att det var nummer tre (vilket var tur). Men det känns som det gick rätt bra ändå med den information vi fick även om hon känns rätt mystisk fortfarande. Och vi lär definitivt få veta mer i nästa bok. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte säker, men jag tror inte det hade hjälpt så mycket om man hade läst de två tidigare böckerna. Möjligtvis kunde man kanske ha fått veta lite mer om det som hände Antonia, rent generellt, men detta ska nog vara den första delen om henne.

      Radera